Už po šiesty raz sme vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) realizovali online konferenciu 3×KaM, ktorá 20. a 21. novembra 2025 priniesla dva dni odborných prednášok a diskusií na tému Duševné zdravie mladých v digitálnej ére: prevencia a etické výzvy AI. Celkovo odznelo 27 príspevkov, 1 panelová diskusia a vystúpilo 30 lektorov a 3 panelistky.
Konferencia prepojila odborníkov z VÚDPaP, centier poradenstva a prevencie, základných, stredných a vysokých škôl, neziskového sektora aj zahraničia. Potvrdila rastúcu potrebu rozvíjať kritické myslenie, digitálnu gramotnosť a prevenciu v prostredí rýchlo sa meniacej technologickej reality.
AI ako nový vzdelávací nástroj: prevencia a výzvy
Panelová diskusia AI ako nový vzdelávací nástroj: prevencia a výzvy ukázala, že tempo technologického vývoja sa bude ďalej zrýchľovať. Učitelia aj školy preto budú potrebovať podporu, metodiky a jasné nástroje, aby vedeli umelú inteligenciu využívať bezpečne, zmysluplne a v prospech žiakov. Odborníčky zároveň zdôraznili, že ak má byť mladá generácia pripravená na budúci trh práce, učitelia by mali technológie nielen poznať, ale ich aj aktívne používať.
Ako používať AI bez negatívneho dopadu na naše myslenie?
Úvodná prednáška 2. dňa „Umelá inteligencia vo výskume a v poradenstve: výzvy a možnosti“ PhDr. Aleny Kopányiovej, PhD., riaditeľky VÚDPaP, a PaedDr. Roberta Tomšíka, PhD.,
sa zamerala na bezpečné, odborné a kritické používanie AI vo výskume i v poradenskej praxi. Poukázali na potrebu používať AI bezpečne, odborne a kriticky:
- ako podporný nástroj, nie ako systém prijímania rozhodnutí,
- s porozumením jej limitov a skreslení,
- vnímať ju ako partnera, nie ako autoritu.
Ako sa cítia vysokoškoláci v digitálnom prostredí?
Príspevky doc. RNDr. Michala Černého, PhD. a Mgr. Magdy Petrjánošovej, PhD. priniesli dáta o digitálnom wellbeingu vysokoškolských študentov v Českej republike a na Slovensku. O tom, ako digitálne technológie používajú, ako sa pri ich používaní cítia a aké potreby sa u nich v súvislosti s nimi objavujú.
ChatGPT pri učení: podpora tvorivosti alebo ilúzia vedomostí?
V prednáške PhDr. Mareka Urbana, PhD. a doc. Mgr. Kamily Urban, PhD. zaznelo, že AI môže podporiť tvorivé myslenie aj porozumenie učivu, no iba vtedy, keď ju študenti používajú kriticky a uvedomelo. Upozornili aj na riziko vzniku ilúzie vedomostí, ak sa na nástroj spoliehame bez premýšľania.
Mladí a AI: čo im technológie nahrádzajú?
Veľkú odozvu mal aj príspevok PaedDr. Zuzany Juránekovej, MBA z IPčka, ktorý otvoril citlivú tému vzťahu mladých k umelej inteligencii. Nepriniesol strašenie technológiami, ale jasnú správu:
AI často supluje to, čo mladým chýba v reálnom živote, vypočutie, prijatie a bezpečný priestor. O to dôležitejšie je rozvíjať vzťahy, ktoré tieto potreby napĺňajú mimo digitálneho sveta.
Ďakujeme, že ste boli s nami, a tešíme sa na stretnutie opäť o rok!
Zároveň ďakujeme Ministerstvu školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR za záštitu a Univerzite Komenského v Bratislave za podporu pri oslovovaní študentov, ktorí konferenciu obohatili svojimi podnetmi. Predovšetkým však ďakujeme účastníkom, lektorkám a študentstvu, ktorí vytvorili podujatie plné zmysluplných diskusií a inšpiratívnych myšlienok.
Ak ste sa podujatia nemohli zúčastniť, máme pre vás dobrú správu. Vybrané prednášky budeme postupne zverejňovať na našom YouTube. Sledujte nás.


