Štruktúra obsahových štandardov a proces tvorby

Celkový počet obsahových štandardov je 16 diagnostických štandardov a 18 štandardov odborných činností.

Ako vznikali obsahové štandardy?

Obsahové štandardy sú súborom zjednocujúcich parametrov odborných činností realizovaných v školách, poradenských zariadeniach a v špeciálnych výchovných zariadeniach. Procesné a obsahové štandardy nastavujú jednotné odborné postupy v rámci poskytovania odbornej starostlivosti v systéme poradenstva a prevencie a ŠVZ.

Proces tvorby štandardov:

Autori vytvorili pracovnú verziu obsahového štandardu podľa jednotnej štruktúry dokumentu. Pracovnú verziu posúdili spravidla dvaja hodnotitelia, ktorých podnety a pripomienky zapracovali autori obsahového štandardu. Každý obsahový štandard má svojho recenzenta, ktorý posúdil obsahovú a odbornú stránku obsahového štandardu. Tieto podnety zhodnotila expertná skupina vytvorená z autorov, hodnotiteľov a externých expertov, ktorých sme požiadali o stanovisko.

Takto vypracované obsahové štandardy prešli procesom overovania v praxi. Overovanie obsahových štandardov odbornou verejnosťou v praxi bolo realizované od 1.3.2022 do 31.6.2022 so zapojením odbornej verejnosti. 44 overovateľov zapojených do overovania na základe verejnej výzvy vypracovalo 1490 reflexií, ktoré boli zapracované v rámci expertných skupín.

Zoznam obsahových štandardov

  1. Prostredie – kde je realizovaná diagnostika danej schopnosti vykonávaná, v nadväznosti na charakter použitých metód a povinného zabezpečenia, zohľadňujúca etické, materiálno-technické príp. ďalšie špecifiká.
  2. Kompetenčný rámec – kto realizuje danú diagnostiku.
  3. Vzťah – špecifiká budovania raportu.
  4. Účel – pri akých okolnostiach je indikovaná realizácia danej diagnostiky.
  5. Metódy a postupy – metódy a postupy, ktoré sú odporúčané pre naplnenie štandardu. Niektoré štandardy sú doplnené aj o podkapitolu Orientačná diagnostika, ktorý približuje orientačnú diagnostiku na škole v rámci ŠPT.
  6. Diferenciálna diagnostika – vybrané aspekty vyhodnocovania, prípadne postupy pre doplnenie ďalších metód a postupov v nadväznosti na predchádzajúce výsledky. Poskytuje základné rámce pre odborné zváženie ďalších diagnostických postupov, príp. kritériá pre vylúčenie alebo potvrdenie predbežnej hypotézy.
  7. Ďalší postup – určuje základný návrh ďalšieho postupu pri poskytovaní odbornej činnosti  v nadväznosti na zistené skutočnosti.

.
Usmernenie k obsahu a štruktúre správy z diagnostického vyšetrenia v zariadeniach poradenstva a prevencie (PDF, 132 kB)

Zoznam diagnostických obsahových štandardov:

  • Diagnostika psychomotorického vývinu, vývinové škály
  • Diagnostika kognitívnych schopností 
  • Diagnostika laterality 
  • Diagnostika motoriky a motorického vývinu 
  • Diagnostika zrakovej  percepcie a percepčnej záťaže 
  • Diagnostika sluchovej percepcie a percepčnej záťaže
  • Diagnostika pozornosti a pracovného tempa 
  • Diagnostika  pamäti 
  • Diagnostika organickej integrity (organicity) 
  • Diagnostika čitateľských kompetencií 
  • Diagnostika písania a pravopisu 
  • Diagnostika matematických kompetencií 
  • Diagnostika osobnosti 
  • Diagnostika rodinných vzťahov 
  • Diagnostika sociálnych vzťahov 
  • Diagnostika komunikačnej schopnosti 
  1. Teoretické východiská –  zarámcovanie danej problematiky cez terminológiu a špecifiká prístupu k danej téme.
  2. Dopady/vplyv na vzdelávanie – popis ako sa dá daný problém identifikovať vo vzdelávacom procese, čo môže pozorovať učiteľ v triede, aké prejavy má žiak s danou poruchou. V niektorých štandardoch napr. pre deti/žiakov s pervazívnymi vývinovými poruchami  je popísaný postup a špecifiká tranzitu.
  3. Špecifiká diagnostiky detí s uvedenou problematikou – hlavné oblasti diagnostického procesu rozdelené podľa kompetencií kategórii odborných zamestnancov s dôrazom na multidisciplinárnu spoluprácu.
  4. Intervencie nepriame – prehľad nepriamych odborných činnosti ako napríklad práca s rodičmi, triednym kolektívom, pedagogickým zborom a pod.
  5. Intervencie priame – prehľad priamych odborných činností a postupov poskytovaných v rámci reedukácie, terapie, prevencie a pod.
  6. Príklad dobrej praxe – na príklade z praxe sa manifestujú odporúčané postupy zo štandardu.
  7. Literatúra – použitá literatúra.
  8. Prílohy – niektoré štandardy obsahujú prílohy, napríklad štandard pre oblasť intelektového nadania, prináša vzor dohody o samoštúdiu, ktorá sa osvedčila autorom štandardu pri práci s intelektovo nadanými.

Zoznam obsahových štandardov odborných činností:

  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s telesným postihnutím 
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s mentálnym postihnutím
  • Odborné činnosti  poskytované deťom/žiakom so zrakovým postihnutím
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom so sluchovým postihnutím
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s viacnásobným postihnutím
  • Odborné činnosti poskytované deťom v oblasti školskej spôsobilosti
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s vývinovými poruchami učenia
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s intelektovým nadaním
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s poruchami správania
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom v oblasti kariérového poradenstva a kariérovej výchovy 
  • Odborná činnosť –  prevencia rizikového správania
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom chorým a zdravotne oslabeným
  • Odborné činnosti poskytovaná deťom/žiakom s pervazívnymi vývinovými poruchami
  • Odborná starostlivosť poskytovaná deťom/žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia
  • Odborné činnosti poskytované deťom s oneskoreným psychomotorickým vývinom a oslabeným zmyslovým vnímaním v ranom veku
  • Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s emočnými poruchami v detstve a v dospievaní
  • Odborná starostlivosť poskytovaná deťom/žiakom v špeciálnych výchovných zariadeniach

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.