Štruktúra obsahových štandardov a proces tvorby
Ako vznikali obsahové štandardy?
Obsahové štandardy sú súborom zjednocujúcich parametrov odborných činností realizovaných v školách, poradenských zariadeniach a v špeciálnych výchovných zariadeniach. Procesné a obsahové štandardy nastavujú jednotné odborné postupy v rámci poskytovania odbornej starostlivosti v systéme poradenstva a prevencie a ŠVZ.
Proces tvorby štandardov:
Autori vytvorili pracovnú verziu obsahového štandardu podľa jednotnej štruktúry dokumentu. Pracovnú verziu posúdili spravidla dvaja hodnotitelia, ktorých podnety a pripomienky zapracovali autori obsahového štandardu. Každý obsahový štandard má svojho recenzenta, ktorý posúdil obsahovú a odbornú stránku obsahového štandardu. Tieto podnety zhodnotila expertná skupina vytvorená z autorov, hodnotiteľov a externých expertov, ktorých sme požiadali o stanovisko.
Takto vypracované obsahové štandardy prešli procesom overovania v praxi. Overovanie obsahových štandardov odbornou verejnosťou v praxi bolo realizované od 1.3.2022 do 31.6.2022 so zapojením odbornej verejnosti. 44 overovateľov zapojených do overovania na základe verejnej výzvy vypracovalo 1490 reflexií, ktoré boli zapracované v rámci expertných skupín.
Finálna verzia obsahových štandardov by mala byť vydaná MŠVVaŠ SR k 1.1.2023. Návrh obsahových štandardov ktorý je predmetom vnútorného pripomienkovania MŠVVaŠ SR zverejníme po ukončení série Regionálnych stretnutí k štandardom na tejto webovej stránke.
Sprievodca štandardami odborných činností (PDF, 1192 kB)
Zoznam obsahových štandardov
- Prostredie – kde je realizovaná diagnostika danej schopnosti vykonávaná, v nadväznosti na charakter použitých metód a povinného zabezpečenia, zohľadňujúca etické, materiálno-technické príp. ďalšie špecifiká.
- Kompetenčný rámec – kto realizuje danú diagnostiku.
- Vzťah – špecifiká budovania raportu.
- Účel – pri akých okolnostiach je indikovaná realizácia danej diagnostiky.
- Metódy a postupy – metódy a postupy, ktoré sú odporúčané pre naplnenie štandardu. Niektoré štandardy sú doplnené aj o podkapitolu Orientačná diagnostika, ktorý približuje orientačnú diagnostiku na škole v rámci ŠPT.
- Diferenciálna diagnostika – vybrané aspekty vyhodnocovania, prípadne postupy pre doplnenie ďalších metód a postupov v nadväznosti na predchádzajúce výsledky. Poskytuje základné rámce pre odborné zváženie ďalších diagnostických postupov, príp. kritériá pre vylúčenie alebo potvrdenie predbežnej hypotézy.
- Nastavenie podporných opatrení – základný návrh ďalších opatrení v rámci následnej starostlivosti.
Zoznam diagnostických obsahových štandardov:
- Diagnostika vývinovými škálami v ranom veku
- Diagnostika kognitívnych schopností
- Diagnostika laterality
- Diagnostika motoriky a motorického vývinu
- Diagnostika zrakovej percepcie a percepčnej záťaže
- Diagnostika sluchovej percepcie a percepčnej záťaže
- Diagnostika pozornosti a pracovného tempa
- Diagnostika pamäti
- Diagnostika organickej integrity (organicity)
- Diagnostika čitateľských kompetencií
- Diagnostika písania a pravopisu
- Diagnostika matematických kompetencií
- Diagnostika osobnosti
- Diagnostika rodinných vzťahov
- Diagnostika sociálnych vzťahov
- Diagnostika komunikačnej schopnosti
- Teoretické východiská – zarámcovanie danej problematiky cez terminológiu a špecifiká prístupu k danej téme.
- Dopady/vplyv na vzdelávanie – popis ako sa dá daný problém identifikovať vo vzdelávacom procese, čo môže pozorovať učiteľ v triede, aké prejavy má žiak s danou poruchou. V niektorých štandardoch napr. pre deti/žiakov s pervazívnymi vývinovými poruchami je popísaný postup a špecifiká tranzitu.
- Špecifiká diagnostiky detí s uvedenou problematikou – hlavné oblasti diagnostického procesu rozdelené podľa kompetencií kategórii odborných zamestnancov s dôrazom na multidisciplinárnu spoluprácu.
- Intervencie nepriame – prehľad nepriamych odborných činnosti ako napríklad práca s rodičmi, triednym kolektívom, pedagogickým zborom a pod.
- Intervencie priame – prehľad priamych odborných činností a postupov poskytovaných v rámci reedukácie, terapie, prevencie a pod.
- Príklad dobrej praxe – na príklade z praxe sa manifestujú odporúčané postupy zo štandardu.
- Literatúra – použitá literatúra.
- Prílohy – niektoré štandardy obsahujú prílohy, napríklad štandard pre oblasť intelektového nadania, prináša vzor dohody o samoštúdiu, ktorá sa osvedčila autorom štandardu pri práci s intelektovo nadanými.
Zoznam obsahových štandardov odborných činností:
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s telesným postihnutím
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s mentálnym postihnutím
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom so zrakovým postihnutím
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom so sluchovým postihnutím
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s viacnásobným postihnutím
- Odborné činnosti poskytované deťom v oblasti školskej spôsobilosti
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s vývinovými poruchami učenia
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s intelektovým nadaním
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s poruchami správania
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom v oblasti kariérového poradenstva a kariérovej výchovy
- Obsahový štandard – prevencia rizikového správania
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom chorým a zdravotne oslabeným
- Odborné činnosti poskytovaná deťom/žiakom s pervazívnymi vývinovými poruchami
- Odborná starostlivosť poskytovaná deťom/žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia
- Odborné činnosti poskytované deťom s oneskoreným psychomotorickým vývinom a oslabeným zmyslovým vnímaním v ranom veku
- Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s emočnými poruchami v detstve a v dospievaní
- Odborná starostlivosť poskytovaná deťom/žiakom v špeciálnych výchovných zariadeniach