Štruktúra obsahových štandardov a proces tvorby

Celkový počet obsahových štandardov je 16 diagnostických štandardov a 18 štandardov odborných činností.

Ako vznikali obsahové štandardy?

Obsahové štandardy sú súborom zjednocujúcich parametrov odborných činností realizovaných v školách, poradenských zariadeniach a v špeciálnych výchovných zariadeniach. Procesné a obsahové štandardy nastavujú jednotné odborné postupy v rámci poskytovania odbornej starostlivosti v systéme poradenstva a prevencie a ŠVZ.

Proces tvorby štandardov:

Autori vytvorili pracovnú verziu obsahového štandardu podľa jednotnej štruktúry dokumentu. Pracovnú verziu posúdili spravidla dvaja hodnotitelia, ktorých podnety a pripomienky zapracovali autori obsahového štandardu. Každý obsahový štandard má svojho recenzenta, ktorý posúdil obsahovú a odbornú stránku obsahového štandardu. Tieto podnety zhodnotila expertná skupina vytvorená z autorov, hodnotiteľov a externých expertov, ktorých sme požiadali o stanovisko.

Takto vypracované obsahové štandardy prešli procesom overovania v praxi. Overovanie obsahových štandardov odbornou verejnosťou v praxi bolo realizované od 1.3.2022 do 31.6.2022 so zapojením odbornej verejnosti. 44 overovateľov zapojených do overovania na základe verejnej výzvy vypracovalo 1490 reflexií, ktoré boli zapracované v rámci expertných skupín.

Finálna verzia obsahových štandardov by mala byť vydaná MŠVVaŠ SR k 1.1.2023. Návrh obsahových štandardov ktorý je predmetom vnútorného pripomienkovania MŠVVaŠ SR zverejníme po ukončení série Regionálnych stretnutí k štandardom na tejto webovej stránke.

Zoznam obsahových štandardov

  1. Prostredie – kde je realizovaná diagnostika danej schopnosti vykonávaná, v nadväznosti na charakter použitých metód a povinného zabezpečenia, zohľadňujúca etické, materiálno-technické príp. ďalšie špecifiká.
  2. Kompetenčný rámec – kto realizuje danú diagnostiku.
  3. Vzťah – špecifiká budovania raportu.
  4. Účel – pri akých okolnostiach je indikovaná realizácia danej diagnostiky.
  5. Metódy a postupy – metódy a postupy, ktoré sú odporúčané pre naplnenie štandardu. Niektoré štandardy sú doplnené aj o podkapitolu Orientačná diagnostika, ktorý približuje orientačnú diagnostiku na škole v rámci ŠPT.
  6. Diferenciálna diagnostika – vybrané aspekty vyhodnocovania, prípadne postupy pre doplnenie ďalších metód a postupov v nadväznosti na predchádzajúce výsledky. Poskytuje základné rámce pre odborné zváženie ďalších diagnostických postupov, príp. kritériá pre vylúčenie alebo potvrdenie predbežnej hypotézy.
  7. Nastavenie podporných opatrení – základný návrh ďalších opatrení v rámci následnej starostlivosti.

Zoznam diagnostických obsahových štandardov:

  1. Diagnostika vývinovými škálami v ranom veku 
  2. Diagnostika kognitívnych schopností 
  3. Diagnostika laterality 
  4. Diagnostika motoriky a motorického vývinu 
  5. Diagnostika zrakovej  percepcie a percepčnej záťaže 
  6. Diagnostika sluchovej percepcie a percepčnej záťaže
  7. Diagnostika pozornosti a pracovného tempa 
  8. Diagnostika  pamäti 
  9. Diagnostika organickej integrity (organicity) 
  10. Diagnostika čitateľských kompetencií 
  11. Diagnostika písania a pravopisu 
  12. Diagnostika matematických kompetencií 
  13. Diagnostika osobnosti 
  14. Diagnostika rodinných vzťahov 
  15. Diagnostika sociálnych vzťahov 
  16. Diagnostika komunikačnej schopnosti 
 
  1. Teoretické východiská –  zarámcovanie danej problematiky cez terminológiu a špecifiká prístupu k danej téme.
  2. Dopady/vplyv na vzdelávanie – popis ako sa dá daný problém identifikovať vo vzdelávacom procese, čo môže pozorovať učiteľ v triede, aké prejavy má žiak s danou poruchou. V niektorých štandardoch napr. pre deti/žiakov s pervazívnymi vývinovými poruchami  je popísaný postup a špecifiká tranzitu.
  3. Špecifiká diagnostiky detí s uvedenou problematikou – hlavné oblasti diagnostického procesu rozdelené podľa kompetencií kategórii odborných zamestnancov s dôrazom na multidisciplinárnu spoluprácu.
  4. Intervencie nepriame – prehľad nepriamych odborných činnosti ako napríklad práca s rodičmi, triednym kolektívom, pedagogickým zborom a pod.
  5. Intervencie priame – prehľad priamych odborných činností a postupov poskytovaných v rámci reedukácie, terapie, prevencie a pod.
  6. Príklad dobrej praxe – na príklade z praxe sa manifestujú odporúčané postupy zo štandardu.
  7. Literatúra – použitá literatúra.
  8. Prílohy – niektoré štandardy obsahujú prílohy, napríklad štandard pre oblasť intelektového nadania, prináša vzor dohody o samoštúdiu, ktorá sa osvedčila autorom štandardu pri práci s intelektovo nadanými.

Zoznam obsahových štandardov odborných činností:

  1. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s telesným postihnutím 
  2. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s mentálnym postihnutím
  3. Odborné činnosti  poskytované deťom/žiakom so zrakovým postihnutím
  4. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom so sluchovým postihnutím
  5. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s viacnásobným postihnutím
  6. Odborné činnosti poskytované deťom v oblasti školskej spôsobilosti
  7. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s vývinovými poruchami učenia
  8. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s intelektovým nadaním
  9. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s poruchami správania
  10. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou
  11. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom v oblasti kariérového poradenstva a kariérovej výchovy 
  12. Obsahový štandard –  prevencia rizikového správania
  13. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom chorým a zdravotne oslabeným
  14. Odborné činnosti poskytovaná deťom/žiakom s pervazívnymi vývinovými poruchami
  15. Odborná starostlivosť poskytovaná deťom/žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia
  16. Odborné činnosti poskytované deťom s oneskoreným psychomotorickým vývinom a oslabeným zmyslovým vnímaním v ranom veku
  17. Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s emočnými poruchami v detstve a v dospievaní
  18. Odborná starostlivosť poskytovaná deťom/žiakom v špeciálnych výchovných zariadeniach