„Čím podporujete svoje duševné zdravie?“ Túto otázku sme kládli účastníkom 31. ročníka konferencie Dieťa v ohrození, ktorej ústrednou témou bola „Psychická odolnosť ako výzva súčasnosti.
Školský systém, vrátane systému poradenstva a prevencie, čelí v poslednom období mnohým krízovým situáciám. Preto nás v rámci konferencie zaujímalo, čím podporujú svoju duševnú pohodu odborní a pedagogickí zamestnanci v školách a v systéme prevencie a poradenstva, aby vedeli byť oporou pre deti a mládež, s ktorými každodenne pracujú. Zároveň sme im touto cestou chceli pripomenúť dôležitosť pravidelnej starostlivosti o duševné zdravie nielen u detí, ale aj u nás dospelých, ktorí im pomáhame.
O svoje tipy a skúsenosti sa s nami podelilo spolu 112 účastníkov konferencie. Pre inšpiráciu sme pre vás vybrali niekoľko najčastejších citovaných odpovedí, ktoré sme rozdelili do hlavných tém.
Sociálne vzťahy (rodina, priatelia, pracovný kolektív a prostredie)
- Komunikácia s kolegami v práci, vzájomné “podelenie sa “ o stres, situáciu resp. negatívny emočný zážitok – upokojenie sa a uistenie, že „v tom nie som sám“ a nie som jediný, ktorý vidí danú situáciu v tomto svetle.
- Práca – vzťahy s kolegami, kávička, humor a láskavé vedenie. 😊
- Podpora od kolegov z podporného tímu.
- Animoterapia, odísť do ticha prírody, vrátiť sa k sebe, dobré, uzdravujúce a napĺňajúce vzťahy, odísť od hluku sveta.
- Obklopujem sa pozitívnymi ľuďmi, relaxujem, som rada v tichu, meditácia, využívam relaxačné techniky.
- Spoločnosť s radostnými ľuďmi, dopriať si veľa smiechu.
- Učením sa ako byť otvorenejší a zraniteľnejší a ako požiadať o pomoc, ak treba.
- Zriadili sme cez projekt „relaxačnú miestnosť“ pre OZ, pedagógov škôl s bezplatným využívaním počas celého roka
.
Fyzická aktivita, pohyb a šport
- Fyzická aktivita, práca v záhradke, rýchla chôdza, pohyb, aktívna joga, čas strávený s vnúčatkom (aktívne).
- Práca a oddych v záhrade, v lese, na bicykli, jógové cvičenia, dbať na pravidelnú stravu, spím, stretávam sa s rodinou, priateľmi, ale aj len tak byť sama so sebou – veľa aktivít.
- Vlastná práca s telom – jóga, strečing, lezecké a silové aktivity, ventilovanie s kolegyňami a blízkymi, mindfulness a vnímanie umenia (vizuálne, hudba, dráma).
.
Pestovanie záľub, vlastný sebarozvoj a kultúra
- Doma (po práci) – manuálna práca, nahradenie negatívnych myšlienok (emócií) tými pozitívnymi.
- Prechádzky v prírode, maľovanie, spievanie.
- Tanec.
- Spánok, puzzle, maľovanie.
- Maľovanie, hudba, humor, komédia, dobré jedlo.
- Čítanie kníh, prechádzka v prírode, čas s domácim miláčikom, pozeranie filmov/seriálov, učenie sa cudzích jazykov.
- Prechádzka v prírode, chápajúci manžel, zaplávať si, po práci byť sama aspoň 20 minút v tichu, výlet mimo BA, zmena prostredia, chalupa.
- Supervízia.
Prichádza čas letných dovoleniek a prázdnin. Využite preto toto obdobie na načerpanie nových síl do nasledujúceho školského roka a nezabúdajte aj na rozvoj vlastného wellbeingu v osobnom i pracovnom živote. Ďakujeme vám za vašu prácu, zanietenie a citlivosť, s akou každý deň pomáhate deťom, žiakom a študentom zvládať výzvy, s ktorými sa musia vyrovnávať v posledných rokoch a ktoré majú mimoriadny dopad na ich problémy v oblasti duševného zdravia.
V mene Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie vám prajeme príjemný oddych.