Metódy korektívnej práce s klientom v kontexte výchovy a vzdelávania
(základné informácie o vzdelávaní)

Práca v špeciálnom výchovnom zariadení je komplexná, náročná, môže byť vyčerpávajúca, ale tiež tvorivá, flexibilná a zmysluplná. Predpokladá vysokú odbornosť a dobrú teoretickú i praktickú prípravu. A to nielen v profesionálnom zmysle, ale aj v zmysle osobnostného rozvoja. A presne toto všetko je obsiahnuté v dlhodobom vzdelávaní formou akreditovaného výcviku Metódy korektívnej práce s klientom v kontexte výchovy a vzdelávania.

Tento v poradí už druhý odborný akreditovaný výcvik organizuje pre zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení na Slovensku Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) v rámci Národného projektu Systémová podpora duševného zdravia a prevencie detí, žiakov a študentov cez systém poradenstva a prevencie – Vzdelávanie pre ŠVZ.

Výcvik využíva princípy modelu Skála-Urban-Rubeš (SUR), ktorý spočíva v intenzívnej výcvikovej práci v komunite a v malých skupinách, ktoré vedú vždy 2 lektori – muž a žena. Prebieha pobytovou formou, to znamená, že účastníci počas výcviku bývajú a stravujú sa v ubytovacom zariadení, ktoré objednáva a komplexne zabezpečuje VÚDPaP v rámci národného projektu.

Výcviky v  skupinových formách korektívnej práce s mládežou s poruchami správania sa systematicky realizujú od roku 1978, kedy začali ešte v rámci Československej republiky.  Odvtedy sa týchto výcvikov zúčastnilo viac ako 300 absolventov, ktorí aktívne pôsobia v oblasti porúch správania detí a mládeže.

Hlavné ciele programu:

  1. Sebapoznávanie v kontexte práce s  deťmi a mládežou s poruchami správania formou introspekcie a spätnej väzby, poznanie potenciálu skupinovej práce.
  2. Identifikácia príčin dissociálneho správania a  motivačných mechanizmov spúšťania agresívneho správania, nácvik vedenia rozhovoru, zvládania náročných situácií.
  3. Prevencia a riešenie rôznych foriem šikanovania a sexuálneho násilia v kontexte špeciálnych výchovných zariadení. Rozšírenie informácií o sexualite, sexuálna výchova, výchova k tolerancii inakosti.
  4. Rozvoj komunikačných zručností a zručností pri  riešení konfliktov.
  5. Poznanie potenciálu expresívnych foriem práce, mimoslovnej a symbolickej komunikácie a sebavyjadrenia.


Obsah programu:

Modul 1
Medziľudská komunikácia

Medziľudská komunikácia  ako základný rámec práce s ľuďmi. Vymedzenie medziľudskej komunikácie a interakcie – sociálna percepcia, prijímanie a vysielanie správ, empatia a sociálna citlivosť, verbálne a neverbálne aspekty komunikácie.  Typy komunikácie – agresívna, pasívna, manipulatívna, asertívna komunikácia. Základy asertivity a nenásilnej komunikácie. Bariéry, predsudky, chyby v komunikácii, významy a interpretácie v medziľudskom styku. Kontext komunikácie, status, sociálne roly a správanie. Vonkajší a vnútorný svet človeka.

Modul 2
Zážitkový rozmer sebapoznávania

Sebapoznanie a jeho význam – rozpoznávanie kritických momentov v prenosovom vzťahu voči klientom, systematické plánovanie vlastného  sebarozvoja. Biografické zdroje a kľúče sebapoznania – ovládanie  kauzálnych faktorov  sociálneho a psychického vývinu a ich aplikovanie na identifikáciu rizík vo vývine detí a  mládeže. Behaviorálne vzorce a ich pôvod – analýza zdrojov behaviorálnych vzorcov správania. Odhaľovanie a stimulácia potenciálu detí a mládeže s poruchami správania.

Modul 3
Konflikt a moc v práci s ľuďmi

Konflikt ako nevyhnutná súčasť medziľudského styku a univerzálna téma pomáhajúcich profesií. Druhy konfliktov, ich riešenie a zvládanie. Dynamika medziľudského konfliktu, uplatnenie rôznych stratégií a komunikačných foriem v práci s konfliktom. Odborný, pedagogický alebo vedúci pracovník ako účastník konfliktu alebo ako aktér intervencie tretej strany. Princípy efektívneho vyjednávania a kooperatívneho riešenia sporov. Moc vo všeobecnosti, mäkká (vplyv) a tvrdá moc (nariadenie, nátlak a pod.). Moc ako nevyhnutná súčasť odbornej praxe, jej reflexia, mocenská motivácia a správanie. Nácvik efektívneho uplatňovania moci v práci s klientmi.

Modul 4
Agresivita a agresia, sexuálne násilie

Agresivita  ako  všeobecná reaktívna  výbava – rozpoznávanie kritických momentov  vo vývine detí a mládeže v oblasti agresivity a agresie. Agresia a jej podoby – systematické plánovanie vlastného sebarozvoja v  práci  s agresiou v jej rôznych podobách a zvládanie  práce s deťmi a mládežou v oblasti agresie. Sexualita a sexuálne násilie – práca s deťmi a mládežou  v oblasti  sexuality a cielená práca s rozvíjaním zdravých postojov k   sexualite.    Vedenie cielenej prevencie sexuálneho násilia.

Modul 5
Poruchy správania a dissociálny vývin

Rizikové    správanie     jedinca  a etiológia dissociálneho  správania – rozpoznávanie kritických momentov rizikového vývinu, porozumenie  príčinám zlyhávania mladých ľudí a etiológii dissociálneho   správania. Poruchy správania – absolvent vzdelávania spoľahlivo identifikuje poruchy  správania a diferencuje ich subkategórie. Rizikové správanie v skupine a práca so skupinou – absolvent vzdelávania správne analyzuje skupinové procesy a pozná charakteristiky skupinových dissociálnych aktivít a je spôsobilý ich efektívne zvládať.

Modul 6
Vybrané metódy skupinovej práce

Intrapsychická a interpersonálna dynamika – rozlišovanie a uplatňovanie intrapsychických a interpersonálnych faktorov  dynamiky  psychického  a  sociálneho vývinu v práci  s  deťmi   a dospievajúcimi.

Režimový  systém – permisivita  vs. disciplinarita, princípy, indikácie a kontraindikácie režimového systému v polaritách permisivita  disciplinarita. Skupinová  dynamika  malej  a veľkej  skupiny rozlišovanie a     hlbšie porozumenie  faktorom skupinovej dynamiky a schopnosť s nimi účinne pracovať. Sociometria a jej potenciál – princípy sociometrie a ich uplatňovanie s dôrazom na etické aspekty posudzovania vzťahov v skupine.

Modul 7
Expresívne prístupy v práci s deťmi a mládežou

Artefiletika a arteterapia, muzikoterapia a jej modifikácie – ovládanie kauzálnych faktorov sociálneho a psychického vývinu a ich aplikácia v identifikácii rizík vo vývine detí a mládeže. Psychodráma a modelovanie rol – metódy psychodrámy, hrania rol a  ich efektívne využitie v prospech zdravého vývinu detí a mládeže. Relaxačné postupy a pohybové aktivity – relaxačné postupy, poznanie ich rizík a ich  zmysluplné včlenenie do korektívneho programu pre deti a mládež.

Všetky uvedené okruhy sú zamerané na stimuláciu a podporu reedukačnej a resocializačnej práce.

Vzdelávaním získate osvedčenie o absolvovaní akreditovaného inovačného vzdelávania  a príplatok za profesijný rozvoj pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca podľa § 14e) Zákona 138/2019 Z. z. (ak je toto vzdelávanie v súlade s plánom profesijného rozvoja)

Vzhľadom na charakter vzdelávania a zákonitosti skupinovej dynamiky je žiaduce, aby sa z jedného zariadenia prihlásili max. 2 účastníci.

Vzdelávanie formou výcviku je vhodné pre všetkých zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení: manažment, odborných a pedagogických zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení na Slovensku.

Rozsah vzdelávania: 150 hodín, maximálny počet účastníkov: 30

Lektori:

  • prof. PhDr. Vladimír Labáth, PhD.
  • PhDr. Eva Smiková, PhD.
  • doc. PhDr. Albín Škoviera, PhD.
  • Mgr. Ľubica Murínová

Realizácia programu:

  • 10.03. – 14.03. 2025 – päťdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci
  • 07.04. – 11.04. 2025 – päťdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci
  • 19.05.– 23.05. 2025 – päťdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci
  • 09.06.– 11.06. 2025trojdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci

 

Prihlášky zasielajte cez prihlasovací formulár do 28. 02. 2025:

https://forms.office.com/e/uBHrm1uDG1

Deeskalačné techniky a nenásilná sebaobrana v systéme ŠVZ

 Vyhrotené a krízové situácie v špeciálnom výchovnom zariadení prichádzajú často celkom nečakane, a nikdy o ne nie je núdza. Kto by nechcel mať v talóne „nástroje“ na ich efektívne zvládnutie? Dvojdňový workshop, ktorý sme pre Vás v tejto súvislosti pripravili, ponúka presne niečo také – praktické zručnosti a vedomosti, ktoré umožnia zvládať náročné situácie, konflikty, verbálne a fyzické útoky. Školenie je navrhnuté tak, aby zvýšilo bezpečnosť, zlepšilo pracovné prostredie a podporilo psychickú pohodu a sebavedomie zamestnancov reedukačných, diagnostických centier a liečebno-výchovných sanatórií.

 Konkrétny obsah vzdelávania zahŕňa:

  • Zvýšenie povedomia o náročných situáciách a konfliktoch: Porozumieť rôznym typom náročných situácií a konfliktov. Rozpoznať indikátory plánovaného aj spontánneho útoku resp. hrozby.
  • Rozvoj a skvalitňovanie kooperácie medzi pracovníkmi v konfliktných situáciách na pracovisku. Hlbšie porozumenie individuálnym aj skupinovým psychickým/ fyzickým limitom.
  • Zvládanie verbálnych útokov: Naučiť sa rozpoznávať a správne reagovať na verbálne útoky. Osvojiť si praktické techniky na zvládanie stresových situácií a verbálnych konfrontácií.
  • Podpora psychického zdravia a wellbeing zamestnancov: Poskytnúť techniky psychologickej prvej pomoci pre kolegov po náročných situáciách.
  • Praktické nácviky a simulácie: Zlepšiť praktické zručnosti prostredníctvom modelových situácií a simulácií.
  • Efektívne využitie priestorových podmienok a improvizovaných predmetov pre zvýšenie šancí v riešení konfliktnej situácie na pracovisku.
  • Osvojenie dôležitosti minimalizácie fyzických a psychických následkov konfliktu/útoku.

 
Toto vzdelávanie je vhodné pre všetkých zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení: manažment, odborných a pedagogických zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení (reedukačné centrá, diagnostické centrá, liečebno-výchovné sanatóriá).

Lektor:
Mgr. Martin Valach

Vyštudoval odbor sociálna práca na univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.

  • Zaoberá sa výcvikom deeskalačných techník a šetrnej sebeobrany, ktorú sa snaží stále rozvíjať a prispôsobovať pre konkrétne cieľové skupiny.
  • Venuje sa vzdelávaniu učiteľov a odborných zamestnancov vo viacerých témach (rozvoj kritického myslenia, subkultúry mládeže, prevencia extrémizmu a pod.).
  • Pracuje ako sociálny pedagóg v CPP, zameriava sa na prevenciu rizikového správania v školskom prostredí.
  • Viac ako 16 rokov sa venuje thajskému boxu – posledné roky aj v pozícii trénera. 
  • Absolvoval výcvik krízovej intervencie a reálnej sebaobrany. 

 

Miesto, termín a čas konania :

CPP Banská Bystrica, Mládežnícka 34, 974 01 Banská Bystrica

20.02. 2025 – 21.02. 2025, od 9:00 h – 15:00 h

Počet účastníkov:
Počet účastníkov je vzhľadom na charakter vzdelávania limitovaný na max 24.

Prihlásiť sa môžete do 12. 02. 2025 prostredníctvom prihlasovacieho linku:
https://forms.office.com/e/J1NUXcwwt2

Metóda inštrumentálneho uvedomovania podľa prof. Feuersteina (MIU)

Feuersteinova metóda inštrumentálneho uvedomovania nie je v našom prostredí celkom nová, ale to neznamená, že ju všetci poznáme. VÚDPaP ponúka v rámci projektu Vzdelávanie ŠVZ možnosť pedagogickým i odborným zamestnancom špeciálnych výchovných zariadení sa s touto metódou oboznámiť. Vzhľadom na veľký záujem ponúkame túto možnosť opakovane, tentokrát v priestoroch Liečebno-výchovného sanatória v Čakanoch.

Ochutnávkový seminár MIU je vhodný pre každého pedagogického či odborného zamestnanca, ktorý má záujem zoznámiť sa s teoretickými rámcami a možnosťami využitia MIU vo výchovno – vzdelávacom procese v špeciálnych výchovných zariadeniach, získať skúsenosť s metódou a spoznať jej možnosti pri práci s klímou skupiny, pri akceptácii odlišných názorov na problém z jedinečného pohľadu každého jednotlivca, čo je podstatou inkluzívneho prístupu ku vzdelávaniu.

Metóda je vhodná pre deti predškolského veku – MIU  Elementárna, a MIU Standard pre deti školského veku a ostatných, horná veková hranica nie je určená. S metódou možno pracovať s deťmi v predškolskom veku, s deťmi v rizikovom vývine, s deťmi, adolecsentmi, s dospelými s poruchami učenia, správania,  s odsúdenými v ústavoch,  s ľuďmi po úrazoch hlavy, s ľuďmi s najrôznejšími druhmi a stupňami postihnutí,  s deťmi, s ľuďmi s mentálnym postihnutím, so seniormi.

Tento seminár je vhodný pre pedagogických a odborných zamestnancov ŠVZ – učiteľov predprimárneho, primárneho a sekundárneho vzdelávania; vychovávateľov, špeciálnych pedagógov, psychológov, sociálnych pedagógov, liečebných pedagógov.

Seminár vedie skúsená lektorka Mgr. Jana Kružliaková.
Vyštudovala Pedagogickú fakultu UK v Bratislave, odbor špeciálna pedagogika a poradenstvo. Praktické a odborné skúsenosti získava a odovzdáva na rôznych postoch ako špeciálna, predškolská a poradenská špeciálna pedagogička. Pôsobí vo viacerých odborných a poradenských organizáciách.

 Miesto, termín a čas konania:
Liečebno-výchovné sanatórium Čakany 7. Realizuje sa prezenčne formou workshopu.
25.02. 2025, od 9:00 h – 15:00 h

Obsah vzdelávania:

  1. Zoznámenie sa s metódou, jej základnými piliermi (kladenie otázok, premosťovanie).
  2. Čo je inštrumentálne uvedomovanie ainštrumenty.
  3. Aktívna zážitková práca s vybranými materiálmi z niekoľkých inštrumentov.
  4. Ukážky a možnosti využitia metódy vo výchovno – vyučovacom procese.

 

Počet účastníkov:
Počet účastníkov je vzhľadom na charakter vzdelávania limitovaný na max 18.

Prihlásiť sa môžete prostredníctvom prihlasovacieho linku:
https://forms.office.com/e/7deWGLVe8p

V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť na:
PhDr. Viera Hudečková, PhD., Mgr. Veronika Žiačiková

Interné expertky podaktivity „Podpora systematického prístupu k podpore a sanácii duševného zdravia cez zariadenia poradenstva a prevencie a špeciálne výchovné zariadenia“ – VZDELÁVANIE PRE ŠVZ

e-mail: viera.hudeckova@vudpap.sk , veronika.ziacikova@vudpap.sk
tel.: 0910 185 367, 0911 960 122

Mindfulness – všímavosť

Chceli by ste mať vo svojom živote viac pokoja, harmónie a rovnováhy? Vystúpiť z autopilota vzorcov a vnímať život iným uhlom pohľadu v prítomnom okamihu, s otvorenou mysľou, prijatím a láskavosťou k sebe samému? Vyskúšajte osvedčenú vedecky podloženú metódu Mindfulness (MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction) alebo „všímavosť“. Metódu Vám ponúkame v osemtýždňovom on-line kurze, ktorý bude prebiehať v týždennom intervale v podvečerných hodinách. Kurz je určený odborným pracovníkom v pomáhajúcich profesiách a ponúka nástroje Mindfulness, ktoré pomôžu zvládať stres, stresujúce myšlienky aj reakcie.

Je vhodný pre osobný rozvoj všetkých zamestnancov ŠVZ – manažment, odborných a pedagogických zamestnancov reedukačných centier, diagnostických centier, liečebno-výchovných sanatórií (riaditelia, vedúci vychovávatelia, vedúci školy, učitelia, vychovávatelia, liečební pedagógovia, špeciálni pedagógovia, sociálni pedagógovia, psychológovia).

Obsahom programu je celosvetovo certifikovaný 8-týždňový kurz MBSR. Kurz je interaktívny, plný techník, cvičení a meditačnej praxe.

Lekcia je v trvaní 2-2,5 hodiny v závislosti od miery interakcie účastníkov.

Témy jednotlivých lekcií:

  1. lekcia – Čo je Mindfulness – základy všímavosti
  2. lekcia – Vnímanie sveta – ako myseľ ovplyvňuje naše vnímanie
  3. lekcia – Uvedomenie tela a dychu v pohybe
  4. lekcia – Všímavosť a reakcie na stres
  5. lekcia – Práca so stresom, stresujúce myšlienky a pocity
  6. lekcia – Všímavosť v komunikácii a medziľudských vzťahoch
  7. lekcia – Ako sa o seba dokážem najlepšie postarať – láskavý prístup k sebe samému
  8. lekcia – Všímavý život


Kurz vedie skúsená lektorka Ing. Mária Boťanská – akreditovaná lektorka pre vzdelávanie dospelých a kvalifikovaná lektorka Mindfulness MBSR. Lektorský kurz absolvovala v Mindful Academy Solterreno. Je zakladateľkou Mindfulness MBSR Slovensko. Kurzy pre dospelých vedie od r. 2019, v roku 2022 spolu so svojimi spolupracovníkmi priniesli na trhu kurz Mindfulness pre deti a tínedžerov.

V roku 2023 získali akreditáciu na neformálne vzdelávanie Lektor mindfulness pre deti a mládež.

Svoju profesijnú dráhu začala pred viac ako 20 rokmi v spotrebiteľskom prieskume v spoločnosti GfK, kde analyzovala spotrebiteľské správanie, viedla 10 členný tím a výsledky prieskumu prezentovala nadnárodným klientom z rýchlo-obrátkového segmentu – FMCG.

Neskôr si založila vlastnú spoločnosť a venovala sa školeniam. Od marketingových až k školeniam osobnostného rozvoja, komunikácie a mäkkých zručností. Od roku 2017 je akreditovanou lektorkou, ktorá ju priviedla k Mindfulness.

 

Forma vzdelávania a čas realizácie: Webinár, on-line platforma Zoom.
Každý pondelok od 03. 03. – 28. 04. 2025, vždy v čase od 18.00 h – 21.00 h

 

Počet účastníkov:
Počet účastníkov je vzhľadom na charakter vzdelávania limitovaný na max 10.

Kurz už je naplnený, prihlásiť sa môžete ako náhradník / náhradníčka.
https://forms.office.com/e/wpgBQtxBiV

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.