Metódy korektívnej práce s klientom v kontexte výchovy a vzdelávania
(základné informácie o vzdelávaní)
Práca v špeciálnom výchovnom zariadení je komplexná, náročná, môže byť vyčerpávajúca, ale tiež tvorivá, flexibilná a zmysluplná. Predpokladá vysokú odbornosť a dobrú teoretickú i praktickú prípravu. A to nielen v profesionálnom zmysle, ale aj v zmysle osobnostného rozvoja. A presne toto všetko je obsiahnuté v dlhodobom vzdelávaní formou akreditovaného výcviku Metódy korektívnej práce s klientom v kontexte výchovy a vzdelávania.
Tento v poradí už druhý odborný akreditovaný výcvik organizuje pre zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení na Slovensku Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) v rámci Národného projektu Systémová podpora duševného zdravia a prevencie detí, žiakov a študentov cez systém poradenstva a prevencie – Vzdelávanie pre ŠVZ.
Výcvik využíva princípy modelu Skála-Urban-Rubeš (SUR), ktorý spočíva v intenzívnej výcvikovej práci v komunite a v malých skupinách, ktoré vedú vždy 2 lektori – muž a žena. Prebieha pobytovou formou, to znamená, že účastníci počas výcviku bývajú a stravujú sa v ubytovacom zariadení, ktoré objednáva a komplexne zabezpečuje VÚDPaP v rámci národného projektu.
Výcviky v skupinových formách korektívnej práce s mládežou s poruchami správania sa systematicky realizujú od roku 1978, kedy začali ešte v rámci Československej republiky. Odvtedy sa týchto výcvikov zúčastnilo viac ako 300 absolventov, ktorí aktívne pôsobia v oblasti porúch správania detí a mládeže.
Hlavné ciele programu:
- Sebapoznávanie v kontexte práce s deťmi a mládežou s poruchami správania formou introspekcie a spätnej väzby, poznanie potenciálu skupinovej práce.
- Identifikácia príčin dissociálneho správania a motivačných mechanizmov spúšťania agresívneho správania, nácvik vedenia rozhovoru, zvládania náročných situácií.
- Prevencia a riešenie rôznych foriem šikanovania a sexuálneho násilia v kontexte špeciálnych výchovných zariadení. Rozšírenie informácií o sexualite, sexuálna výchova, výchova k tolerancii inakosti.
- Rozvoj komunikačných zručností a zručností pri riešení konfliktov.
- Poznanie potenciálu expresívnych foriem práce, mimoslovnej a symbolickej komunikácie a sebavyjadrenia.
Obsah programu:
Modul 1
Medziľudská komunikácia
Medziľudská komunikácia ako základný rámec práce s ľuďmi. Vymedzenie medziľudskej komunikácie a interakcie – sociálna percepcia, prijímanie a vysielanie správ, empatia a sociálna citlivosť, verbálne a neverbálne aspekty komunikácie. Typy komunikácie – agresívna, pasívna, manipulatívna, asertívna komunikácia. Základy asertivity a nenásilnej komunikácie. Bariéry, predsudky, chyby v komunikácii, významy a interpretácie v medziľudskom styku. Kontext komunikácie, status, sociálne roly a správanie. Vonkajší a vnútorný svet človeka.
Modul 2
Zážitkový rozmer sebapoznávania
Sebapoznanie a jeho význam – rozpoznávanie kritických momentov v prenosovom vzťahu voči klientom, systematické plánovanie vlastného sebarozvoja. Biografické zdroje a kľúče sebapoznania – ovládanie kauzálnych faktorov sociálneho a psychického vývinu a ich aplikovanie na identifikáciu rizík vo vývine detí a mládeže. Behaviorálne vzorce a ich pôvod – analýza zdrojov behaviorálnych vzorcov správania. Odhaľovanie a stimulácia potenciálu detí a mládeže s poruchami správania.
Modul 3
Konflikt a moc v práci s ľuďmi
Konflikt ako nevyhnutná súčasť medziľudského styku a univerzálna téma pomáhajúcich profesií. Druhy konfliktov, ich riešenie a zvládanie. Dynamika medziľudského konfliktu, uplatnenie rôznych stratégií a komunikačných foriem v práci s konfliktom. Odborný, pedagogický alebo vedúci pracovník ako účastník konfliktu alebo ako aktér intervencie tretej strany. Princípy efektívneho vyjednávania a kooperatívneho riešenia sporov. Moc vo všeobecnosti, mäkká (vplyv) a tvrdá moc (nariadenie, nátlak a pod.). Moc ako nevyhnutná súčasť odbornej praxe, jej reflexia, mocenská motivácia a správanie. Nácvik efektívneho uplatňovania moci v práci s klientmi.
Modul 4
Agresivita a agresia, sexuálne násilie
Agresivita ako všeobecná reaktívna výbava – rozpoznávanie kritických momentov vo vývine detí a mládeže v oblasti agresivity a agresie. Agresia a jej podoby – systematické plánovanie vlastného sebarozvoja v práci s agresiou v jej rôznych podobách a zvládanie práce s deťmi a mládežou v oblasti agresie. Sexualita a sexuálne násilie – práca s deťmi a mládežou v oblasti sexuality a cielená práca s rozvíjaním zdravých postojov k sexualite. Vedenie cielenej prevencie sexuálneho násilia.
Modul 5
Poruchy správania a dissociálny vývin
Rizikové správanie jedinca a etiológia dissociálneho správania – rozpoznávanie kritických momentov rizikového vývinu, porozumenie príčinám zlyhávania mladých ľudí a etiológii dissociálneho správania. Poruchy správania – absolvent vzdelávania spoľahlivo identifikuje poruchy správania a diferencuje ich subkategórie. Rizikové správanie v skupine a práca so skupinou – absolvent vzdelávania správne analyzuje skupinové procesy a pozná charakteristiky skupinových dissociálnych aktivít a je spôsobilý ich efektívne zvládať.
Modul 6
Vybrané metódy skupinovej práce
Intrapsychická a interpersonálna dynamika – rozlišovanie a uplatňovanie intrapsychických a interpersonálnych faktorov dynamiky psychického a sociálneho vývinu v práci s deťmi a dospievajúcimi.
Režimový systém – permisivita vs. disciplinarita, princípy, indikácie a kontraindikácie režimového systému v polaritách permisivita disciplinarita. Skupinová dynamika malej a veľkej skupiny rozlišovanie a hlbšie porozumenie faktorom skupinovej dynamiky a schopnosť s nimi účinne pracovať. Sociometria a jej potenciál – princípy sociometrie a ich uplatňovanie s dôrazom na etické aspekty posudzovania vzťahov v skupine.
Modul 7
Expresívne prístupy v práci s deťmi a mládežou
Artefiletika a arteterapia, muzikoterapia a jej modifikácie – ovládanie kauzálnych faktorov sociálneho a psychického vývinu a ich aplikácia v identifikácii rizík vo vývine detí a mládeže. Psychodráma a modelovanie rol – metódy psychodrámy, hrania rol a ich efektívne využitie v prospech zdravého vývinu detí a mládeže. Relaxačné postupy a pohybové aktivity – relaxačné postupy, poznanie ich rizík a ich zmysluplné včlenenie do korektívneho programu pre deti a mládež.
Všetky uvedené okruhy sú zamerané na stimuláciu a podporu reedukačnej a resocializačnej práce.
Vzdelávaním získate osvedčenie o absolvovaní akreditovaného inovačného vzdelávania a príplatok za profesijný rozvoj pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca podľa § 14e) Zákona 138/2019 Z. z. (ak je toto vzdelávanie v súlade s plánom profesijného rozvoja)
Vzhľadom na charakter vzdelávania a zákonitosti skupinovej dynamiky je žiaduce, aby sa z jedného zariadenia prihlásili max. 2 účastníci.
Vzdelávanie formou výcviku je vhodné pre všetkých zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení: manažment, odborných a pedagogických zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení na Slovensku.
Rozsah vzdelávania: 150 hodín, maximálny počet účastníkov: 30
Lektori:
- prof. PhDr. Vladimír Labáth, PhD.
- PhDr. Eva Smiková, PhD.
- doc. PhDr. Albín Škoviera, PhD.
- Mgr. Ľubica Murínová
Realizácia programu:
- 10.03. – 14.03. 2025 – päťdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci
- 07.04. – 11.04. 2025 – päťdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci
- 19.05.– 23.05. 2025 – päťdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci
- 09.06.– 11.06. 2025 – trojdňové stretnutie, miesto stretnutia: TP hotel Družba v Senci
Prihlášky zasielajte cez prihlasovací formulár do 28. 02. 2025:
Deeskalačné techniky a nenásilná sebaobrana v systéme ŠVZ
Vyhrotené a krízové situácie v špeciálnom výchovnom zariadení prichádzajú často celkom nečakane, a nikdy o ne nie je núdza. Kto by nechcel mať v talóne „nástroje“ na ich efektívne zvládnutie? Dvojdňový workshop, ktorý sme pre Vás v tejto súvislosti pripravili, ponúka presne niečo také – praktické zručnosti a vedomosti, ktoré umožnia zvládať náročné situácie, konflikty, verbálne a fyzické útoky. Školenie je navrhnuté tak, aby zvýšilo bezpečnosť, zlepšilo pracovné prostredie a podporilo psychickú pohodu a sebavedomie zamestnancov reedukačných, diagnostických centier a liečebno-výchovných sanatórií.
Konkrétny obsah vzdelávania zahŕňa:
- Zvýšenie povedomia o náročných situáciách a konfliktoch: Porozumieť rôznym typom náročných situácií a konfliktov. Rozpoznať indikátory plánovaného aj spontánneho útoku resp. hrozby.
- Rozvoj a skvalitňovanie kooperácie medzi pracovníkmi v konfliktných situáciách na pracovisku. Hlbšie porozumenie individuálnym aj skupinovým psychickým/ fyzickým limitom.
- Zvládanie verbálnych útokov: Naučiť sa rozpoznávať a správne reagovať na verbálne útoky. Osvojiť si praktické techniky na zvládanie stresových situácií a verbálnych konfrontácií.
- Podpora psychického zdravia a wellbeing zamestnancov: Poskytnúť techniky psychologickej prvej pomoci pre kolegov po náročných situáciách.
- Praktické nácviky a simulácie: Zlepšiť praktické zručnosti prostredníctvom modelových situácií a simulácií.
- Efektívne využitie priestorových podmienok a improvizovaných predmetov pre zvýšenie šancí v riešení konfliktnej situácie na pracovisku.
- Osvojenie dôležitosti minimalizácie fyzických a psychických následkov konfliktu/útoku.
Toto vzdelávanie je vhodné pre všetkých zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení: manažment, odborných a pedagogických zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení (reedukačné centrá, diagnostické centrá, liečebno-výchovné sanatóriá).
Lektor:
Mgr. Martin Valach
Vyštudoval odbor sociálna práca na univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.
- Zaoberá sa výcvikom deeskalačných techník a šetrnej sebeobrany, ktorú sa snaží stále rozvíjať a prispôsobovať pre konkrétne cieľové skupiny.
- Venuje sa vzdelávaniu učiteľov a odborných zamestnancov vo viacerých témach (rozvoj kritického myslenia, subkultúry mládeže, prevencia extrémizmu a pod.).
- Pracuje ako sociálny pedagóg v CPP, zameriava sa na prevenciu rizikového správania v školskom prostredí.
- Viac ako 16 rokov sa venuje thajskému boxu – posledné roky aj v pozícii trénera.
- Absolvoval výcvik krízovej intervencie a reálnej sebaobrany.
Miesto, termín a čas konania :
CPP Banská Bystrica, Mládežnícka 34, 974 01 Banská Bystrica
20.02. 2025 – 21.02. 2025, od 9:00 h – 15:00 h
Počet účastníkov:
Počet účastníkov je vzhľadom na charakter vzdelávania limitovaný na max 24.
Prihlásiť sa môžete do 12. 02. 2025 prostredníctvom prihlasovacieho linku:
https://forms.office.com/e/J1NUXcwwt2
Metóda inštrumentálneho uvedomovania podľa prof. Feuersteina (MIU)
Feuersteinova metóda inštrumentálneho uvedomovania nie je v našom prostredí celkom nová, ale to neznamená, že ju všetci poznáme. VÚDPaP ponúka v rámci projektu Vzdelávanie ŠVZ možnosť pedagogickým i odborným zamestnancom špeciálnych výchovných zariadení sa s touto metódou oboznámiť. Vzhľadom na veľký záujem ponúkame túto možnosť opakovane, tentokrát v priestoroch Liečebno-výchovného sanatória v Čakanoch.
Ochutnávkový seminár MIU je vhodný pre každého pedagogického či odborného zamestnanca, ktorý má záujem zoznámiť sa s teoretickými rámcami a možnosťami využitia MIU vo výchovno – vzdelávacom procese v špeciálnych výchovných zariadeniach, získať skúsenosť s metódou a spoznať jej možnosti pri práci s klímou skupiny, pri akceptácii odlišných názorov na problém z jedinečného pohľadu každého jednotlivca, čo je podstatou inkluzívneho prístupu ku vzdelávaniu.
Metóda je vhodná pre deti predškolského veku – MIU Elementárna, a MIU Standard pre deti školského veku a ostatných, horná veková hranica nie je určená. S metódou možno pracovať s deťmi v predškolskom veku, s deťmi v rizikovom vývine, s deťmi, adolecsentmi, s dospelými s poruchami učenia, správania, s odsúdenými v ústavoch, s ľuďmi po úrazoch hlavy, s ľuďmi s najrôznejšími druhmi a stupňami postihnutí, s deťmi, s ľuďmi s mentálnym postihnutím, so seniormi.
Tento seminár je vhodný pre pedagogických a odborných zamestnancov ŠVZ – učiteľov predprimárneho, primárneho a sekundárneho vzdelávania; vychovávateľov, špeciálnych pedagógov, psychológov, sociálnych pedagógov, liečebných pedagógov.
Seminár vedie skúsená lektorka Mgr. Jana Kružliaková.
Vyštudovala Pedagogickú fakultu UK v Bratislave, odbor špeciálna pedagogika a poradenstvo. Praktické a odborné skúsenosti získava a odovzdáva na rôznych postoch ako špeciálna, predškolská a poradenská špeciálna pedagogička. Pôsobí vo viacerých odborných a poradenských organizáciách.
Miesto, termín a čas konania:
Liečebno-výchovné sanatórium Čakany 7. Realizuje sa prezenčne formou workshopu.
25.02. 2025, od 9:00 h – 15:00 h
Obsah vzdelávania:
- Zoznámenie sa s metódou, jej základnými piliermi (kladenie otázok, premosťovanie).
- Čo je inštrumentálne uvedomovanie ainštrumenty.
- Aktívna zážitková práca s vybranými materiálmi z niekoľkých inštrumentov.
- Ukážky a možnosti využitia metódy vo výchovno – vyučovacom procese.
Počet účastníkov:
Počet účastníkov je vzhľadom na charakter vzdelávania limitovaný na max 18.
Prihlásiť sa môžete prostredníctvom prihlasovacieho linku:
https://forms.office.com/e/7deWGLVe8p
V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť na:
PhDr. Viera Hudečková, PhD., Mgr. Veronika Žiačiková
Interné expertky podaktivity „Podpora systematického prístupu k podpore a sanácii duševného zdravia cez zariadenia poradenstva a prevencie a špeciálne výchovné zariadenia“ – VZDELÁVANIE PRE ŠVZ
e-mail: viera.hudeckova@vudpap.sk , veronika.ziacikova@vudpap.sk
tel.: 0910 185 367, 0911 960 122
Mindfulness – všímavosť
Chceli by ste mať vo svojom živote viac pokoja, harmónie a rovnováhy? Vystúpiť z autopilota vzorcov a vnímať život iným uhlom pohľadu v prítomnom okamihu, s otvorenou mysľou, prijatím a láskavosťou k sebe samému? Vyskúšajte osvedčenú vedecky podloženú metódu Mindfulness (MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction) alebo „všímavosť“. Metódu Vám ponúkame v osemtýždňovom on-line kurze, ktorý bude prebiehať v týždennom intervale v podvečerných hodinách. Kurz je určený odborným pracovníkom v pomáhajúcich profesiách a ponúka nástroje Mindfulness, ktoré pomôžu zvládať stres, stresujúce myšlienky aj reakcie.
Je vhodný pre osobný rozvoj všetkých zamestnancov ŠVZ – manažment, odborných a pedagogických zamestnancov reedukačných centier, diagnostických centier, liečebno-výchovných sanatórií (riaditelia, vedúci vychovávatelia, vedúci školy, učitelia, vychovávatelia, liečební pedagógovia, špeciálni pedagógovia, sociálni pedagógovia, psychológovia).
Obsahom programu je celosvetovo certifikovaný 8-týždňový kurz MBSR. Kurz je interaktívny, plný techník, cvičení a meditačnej praxe.
Lekcia je v trvaní 2-2,5 hodiny v závislosti od miery interakcie účastníkov.
Témy jednotlivých lekcií:
- lekcia – Čo je Mindfulness – základy všímavosti
- lekcia – Vnímanie sveta – ako myseľ ovplyvňuje naše vnímanie
- lekcia – Uvedomenie tela a dychu v pohybe
- lekcia – Všímavosť a reakcie na stres
- lekcia – Práca so stresom, stresujúce myšlienky a pocity
- lekcia – Všímavosť v komunikácii a medziľudských vzťahoch
- lekcia – Ako sa o seba dokážem najlepšie postarať – láskavý prístup k sebe samému
- lekcia – Všímavý život
Kurz vedie skúsená lektorka Ing. Mária Boťanská – akreditovaná lektorka pre vzdelávanie dospelých a kvalifikovaná lektorka Mindfulness MBSR. Lektorský kurz absolvovala v Mindful Academy Solterreno. Je zakladateľkou Mindfulness MBSR Slovensko. Kurzy pre dospelých vedie od r. 2019, v roku 2022 spolu so svojimi spolupracovníkmi priniesli na trhu kurz Mindfulness pre deti a tínedžerov.
V roku 2023 získali akreditáciu na neformálne vzdelávanie Lektor mindfulness pre deti a mládež.
Svoju profesijnú dráhu začala pred viac ako 20 rokmi v spotrebiteľskom prieskume v spoločnosti GfK, kde analyzovala spotrebiteľské správanie, viedla 10 členný tím a výsledky prieskumu prezentovala nadnárodným klientom z rýchlo-obrátkového segmentu – FMCG.
Neskôr si založila vlastnú spoločnosť a venovala sa školeniam. Od marketingových až k školeniam osobnostného rozvoja, komunikácie a mäkkých zručností. Od roku 2017 je akreditovanou lektorkou, ktorá ju priviedla k Mindfulness.
Forma vzdelávania a čas realizácie: Webinár, on-line platforma Zoom.
Každý pondelok od 03. 03. – 28. 04. 2025, vždy v čase od 18.00 h – 21.00 h
Počet účastníkov:
Počet účastníkov je vzhľadom na charakter vzdelávania limitovaný na max 10.
Kurz už je naplnený, prihlásiť sa môžete ako náhradník / náhradníčka.
https://forms.office.com/e/wpgBQtxBiV
