Dňa 16. 10.2024 sa realizovalo zážitkové vzdelávanie (workshop) na tému Kto z koho – ako udržať hranice. Vzdelávanie viedla lektorka PhDr. Oľga Božecová, sociálna pedagogička, ktorá momentálne pôsobí ako vedúca vychovávateľka v Diagnostickom centre v Bratislave – Záhorskej Bystrici.
Cieľom vzdelávania bolo rozšíriť repertoár pedagogických zručností účastníkov v komunikácii s výchovne náročnými deťmi s cieľom predísť náročným situáciám alebo ako ich efektívne riešiť.
Vzdelávanie bolo realizované zážitkovou formou, využívali sa viaceré techniky: práca v skupinách, diskusie, rolové hry, tematické diagnosticko-psychoterapeutické hry, tvorivé činnosti a podobne. Zúčastnilo sa ho 11 zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení.
Zo spätných väzieb účastníkov vyberáme:
Zaujala ma samotná téma so zážitkovými aktivitami. Interaktívnosť, spätná väzba.
Takýto typ vzdelávania by som rada robila častejšie!
Bolo by dobré možné pokračovanie alebo podobné vzdelávanie.
Dovolím si navrhnúť ďalšie pokračovanie workshopu.
Odporúčala by som ho aj iným zamestnancom, aby získali lepší prehľad o skupinovej dynamike v ŠVZ.
Bolo cielené, zamerané na naše problémy, dozvedeli sme sa veľa o dynamike skupiny.
Veľmi prínosné, nebolo únavne, veľmi aktívne. Veselé a hravé. Umožnilo účastníkom spoznať sa, názory na danú problematiku, pohody plnú atmosféru a profesionálny prístup lektorky.
Pod vedením lektorky Mgr. Ľubice Kövérovej sa účastníci oboznámili s neverbálnymi technikami, ktoré boli zamerané na výtvarné a hudobné aktivity. Zážitkovou prácou si mohli vyskúšať niektoré terapeutické postupy, ktoré môžu pomôcť klientom v špeciálnych výchovných zariadeniach vyjadrovať svoje emócie, rozvíjať spontánnosť a kreativitu.
Tento workshop sa uskutočnil 27. 11. 2024 v Bratislave v priestoroch VÚDPaP a 29. 01. 2025 v Diagnostickom centre Lietavská Lúčka. Zúčastnilo sa ho celkom 16 zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení.
Zo spätných väzieb účastníkov vyberáme:
Páčil sa mi výklad lektorky, jej prístup aj praktické ukážky, zaujímavé aktivity.
Samozrejme, budem sa snažiť využiť všetky praktické činnosti pri práci so žiakmi, ktoré som mala možnosť na vzdelávaní si aj prakticky zažiť -práca s hudobnými nástrojmi, hlinou, padákom, pierkami, valčekmi… Prejdením tohto vzdelávania sa mi otvorili ďalšie možnosti využitia rôznych techník pri práci s deťmi, ktoré majú poruchy správania a pozornosti, ďakujem krásne za takéto možnosti.
Ďakujem za skvelé nápady do mojej práce.
Chcela by som sa poďakovať za možnosť zúčastniť sa na tomto školení.
Bolo super, tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.
V priebehu mesiacov október a november 2024 sa uskutočnil trojdielny interaktívny webinár na tému Špecifická práce s traumatizovaným a zanedbávaným dieťaťom v kontexte práce v špeciálnych výchovných zariadení. Webinár viedla Mgr. Judita Malik.
Webinár sa zameriaval na prácu s deťmi, ktoré zažili traumu alebo boli zanedbávané, a sú umiestnené v špeciálnych výchovných zariadeniach. Účastníci získali prehľad o tom, ako trauma a zanedbávanie (teda adverzné skúsenosti v detstve) ovplyvňujú vývoj dieťaťa a jeho správanie, o prejavoch v správaní takýchto detí ako aj o kľúčových princípoch práce s deťmi a ich rodinami. Webinára sa zúčastnilo 36 zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení.
Zo spätných väzieb účastníkov vyberáme:
Páčilo sa mi všetko, bol to za poslednú dobu jeden z najlepších, ak nie aj najlepší webinár. Školiteľka bola uuužasná.
Výborné prepojenie teórie a praxe. Super lektorka. Dotazníky, o ktorých sa hovorilo boli poskytnuté všetkým účastníkom.
Začala som inak rozmýšľať o traumách, ktoré nás od detstva sprevádzajú. Dotazníky boli super.
Ďakujeme za prínosné školenie, bolo by super, keby ich bolo takýchto školení pre nás viac.
Ďakujem pani Juditke za jej ochotu a trpezlivosť.
Lepšie porozumenie niektorým reakciám a prejavom klientov. Vďaka dotazníkom možnosť rozšíriť diagnostické metódy
Pod vedením Mgr. Jany Kružliakovej sa uskutočnil ochutnávkový workshop na tému Metóda inštrumentálneho uvedomovania podľa prof. Feuersteina (MIU), ktorý účastníkom poskytol základné informácie o MIU, jej teoretických rámcoch a možnostiach jej využitia vo výchovno – vzdelávacom procese v špeciálnych výchovných zariadeniach. Účastníci mali možnosť získať skúsenosť s metódou a spoznali jej možnosti pri práci s klímou skupiny, pri akceptácii odlišných názorov na problém z jedinečného pohľadu každého jednotlivca, čo je podstatou inkluzívneho prístupu ku vzdelávaniu.
Workshop sa uskutočnil 28. 01. 2025 v RC Zlaté Moravce a 25. 02. 2025 v LVS Čakany. Zúčastnilo sa ho celkom 29 zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení.
Zo spätných väzieb účastníkov vyberáme:
Prínos vidím v tom, že je nevyhnutné aktívne usmerňovať deti pri zadávaní úloh namiesto ich pasívneho prečítania. Každé dieťa vníma a spracováva informácie odlišne, a preto je dôležité tieto individuálne rozdiely v maximálnej možnej miere zohľadniť v mojej pedagogickej praxi.
Určite začnem uvažovať troška ináč nad prípravou na vyučovaciu hodinu. Deti budem menej hodnotiť, viac sa budem pýtať.
Páčil sa mi profesionálny prístup lektorky, pozitívny prístup a pochopenie pre potreby účastníkov, prvýkrát som sa stretla s touto metódou a zaujali ma všetky praktické úlohy, nové rozmery pohľadu na to isté 🙂
Privítala by som viac časovej dotácie na seminár
Ponúkol mi nový pohľad, nový prístup a možnosti, a aj napriek „len krátkemu nahliadnutiu“ som pochopila zmysel v pokračovaní, ale… No napriek tomu budeme môcť využiť spôsob akoby novej formy komunikácie s našimi dievčatami.
V období november 2024 až február 2025 sa uskutočnilo prvé kolo inovačného vzdelávania v rozsahu 150 hodín na tému Metódy korektívnej práce s klientom v kontexte výchovy a vzdelávania. Ide o komplexný vzdelávací program komunitného typu na báze SUR, špeciálne zameraný na problematiku špeciálnych výchovných zariadení. Prináša edukatívne vstupy a zážitkové cvičenia na rôzne témy súvisiace s prácou v ŠVZ, jeho cieľom je nielen profesijný rozvoj účastníkov, ale aj osobnostný rozvoj s cieľom podpory duševného zdravia.
Zúčastnilo sa ho 22 zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení.
Zo spätných väzieb účastníkov vyberáme:
Veľmi prínosné, či už osobnostne alebo profesne. Sieťovanie medzi zariadeniami. Zábavné a pritom aj časovo náročné. Ale veľmi dobre vyvážené. Odporúčam hlavne vychovávateľom zariadení. Tí trávia najviac času s deťmi a sú veľmi dôležitou súčasťou celého chodu. Samozrejme to odporúčam všetkým zamestnancom vidieť rôzne pohľady na dané situácie ktoré môžu nastať v takýchto zariadeniach.
Bolo to pre mňa veľmi užitočné, obohacujúce, odnášam si mnoho inšpirácie a pekných zážitkov.
Pre mňa výborné. Profesionálne vedenie, malo to pre mňa zmysel aj po odbornej stránke, ale najmä to sieťovanie ľudí z prostredia ŠVZ.
Výcvik bol podnetný a prínosný pre každého, kto pracuje v ŠVZ. Teoretické informácie boli prezentované priamo v napojení na prax v zariadeniach, ukážky aktivít a iných prístupov boli inšpirujúce. Taktiež bolo dôležitou súčasťou výcviku sieťovanie zamestnancov jednotlivých zariadení.
Výcvik bol pre mňa veľmi prínosný, náročný, obohacujúci (pracovne, osobnostne). Bolo veľa situácií, ktoré ma nútili sa poriadne zamyslieť, uvedomiť si, ako ich vnímam, čo by som mohla zmeniť, v čom sa cítim komfortne, čo si myslím, že robím správne a pod.
Lektorom ďakujem za príležitosť spoznať ich, veľmi si to vážim. Vytvorili príjemnú atmosféru aj so štipkou humoru počas celého výcviku, ktorý ma posunul ako profesne, tak aj osobnostne. Obdivujem ich odhodlanie a energiu, ktorú do toho vkladajú. Ešte raz veľké ďakujem a veľa síl a chuti robiť to aj naďalej.
20. – 21. 02. 2025 sa v priestoroch CPP v Banskej Bystrici uskutočnil dvojdňový workshop zameraný na praktické zručnosti a vedomosti, ktoré umožnia zvládať náročné situácie, konflikty, verbálne a fyzické útoky v prostredí špeciálnych výchovných zariadení. Školenie je navrhnuté tak, aby zvýšilo bezpečnosť, zlepšilo pracovné prostredie a podporilo psychickú pohodu a sebavedomie zamestnancov reedukačných, diagnostických centier a liečebno-výchovných sanatórií.
Pod vedením Mgr. Martina Valacha sa ho zúčastnilo 16 zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení. Plánujeme ešte dve takéto vzdelávania – v máji v Košiciach a v júli v Bratislave.
Zo spätných väzieb účastníkov vyberáme:
Páčil sa mi nápad-téma, prístup lektora, organizácia za CPP aj VUDPAP, zoskupenie aj počet účastníkov – taká rodinná atmosféra, praktickosť lektorovaných spôsobov sebaobrany, zážitková metóda, zdieľanie informácií, prínos pre prax, veľa pohody-dobrý pocit, priestor realizácie-výber mesta realizácie…všetko:)
Praktické ukážky, aktívne zapojenie sa, vzájomné zdieľanie skúseností, zážitkov, využiteľnosť informácií nie len do praxe, ale aj bežného života, otvorenosť a uvoľnená atmosféra kolektívu. Prístup, konzistentný obsah, možnosť stretnúť kolegov z iných zariadení, praktickosť.
Téma školenia, praktický nácvik, osobnosť, prístup a kompetentnosť lektora.
Keďže išlo o moje prvé vzdelávanie, považujem každú informáciu za nesmierne cennú, pretože na prax, najmä v ŠVZ, ma žiadna vysoká škola nedokáže pripraviť. Určite považujem za veľmi prínosné to, že sme sa naučili brániť sa a využiť pri tom len vlastné telo, ale aj predmety, ktoré sa nachádzajú v našom pracovnom prostredí. Za prínosné považujem aj to, že som počula o ostatných ŠVZ a systéme ich fungovania. Celkovo to bolo pre mňa veľmi obohacujúce a pokúsim sa informácie sprostredkovať aj kolegom.
Veľmi prínosné boli praktické ukážky sebaobrany nakoľko pri práci s našimi klientami sa stretávame často s vyeskalovanými situáciami
Prijali by sme ako ŠVZ viac takýchto školení a workshopov, a aj v častejších frekvenciách, aby sa nám tieto techniky pri riešení konfliktov zautomatizovali. Máme čoraz viac psychiatrických klientov s poruchami správania, voči ktorým potrebujeme obrániť seba a aj ostatné deti. Tak ako sme sa aj rozprávali na worshope, myslím si, že by bolo vhodné takéto vzdelávanie uskutočňovať aj častejšie a v samotných ŠVZ. Keďže v situácii útoku reagujeme veľmi obmedzene, bolo by fajn pripomenúť si taktiku možného zvládnutia situácie. Ešte raz ďakujem, workshop presiahol všetky moje očakávania! veľmi by sme uvítali tento typ školenia vo všetkých ŠVZ.
