V rámci pilotného overovania multidisciplinárneho prístupu v praxi sa od marca 2022 do februára 2023 realizoval Program podpory a rozvoja multidisciplinárnej spolupráce v praxi (ďalej len “Program PaR MDS“).
Do Programu PaR MDS sa zapojilo celkovo 893 účastníkov z radov odborných a pedagogických zamestnancov a zástupcov štátnej správy a samosprávy.
Cieľom Programu PaR MDS bolo:
- Rozvoj kľúčových kompetencií a zručností odborníkov v rôznych oblastiach pri poskytovaní odbornej starostlivosti o deti a ich rodiny.
- Podpora systematického prepájania odborníkov za účelom zdieľania informácií a skúseností z praxe a rozvoja multidisciplinárnej spolupráce medzi odborníkmi z rezortu školstva ako aj ďalších rezortov.
- Podpora spolupráce odborníkov so zákonnými zástupcami dieťaťa.
- Podpora komunikácie a multidisciplinárnej spolupráce medzi riaditeľmi z organizácií v systéme PaP, ŠVZ, škôl, štátnej správy a samosprávy a rozvíjanie predpokladov pre uplatňovanie multidisciplinárneho prístupu na pracovisku.
Vďaka Programu PaR MDS si účastníci zlepšili svoje zručnosti v poskytovaných odborných činnostiach deťom a ich rodinám, prehĺbili si porozumenie princípov MDS a cez príklady dobrej praxe mali možnosť naučiť sa, ako efektívnejšie realizovať MDS v ich odbornej praxi. Program PaR MDS bol realizovaný on-line formou a tak umožnil stretnutie a vzájomné zdieľanie skúseností odborníkov zo všetkých krajov Slovenska.
Účastníkom boli v priebehu celého Programu PaR MDS ponúknuté v každom kraji 3 kolá regionálnych stretnutí, ktoré prebehli v celkovom počte 24. Okrem toho absolvovali 103 celoslovenských odborných tematických stretnutí na nasledovné témy:
- Raná starostlivosť v poradenskom centre
- Dyslexia a prediktory gramotnosti – depistáž a prevencia v základnej škole
- Žiaci s problémami v učení a správaní na podklade ADHD / uplatňovanie MDP v rámci danej problematiky
- Dieťa so zdravotným znevýhodnením v edukačnom procese
- Špecifické potreby detí z náhradnej rodinnej starostlivosti a detí z CDR v edukačnom a poradenskom procese
- Dieťa s poruchami FAS a FASD v edukačnom aj poradenskom procese
- Podpora nadaného žiaka v ZŠ
- Kids Skills – ako efektívne rozvíjať zručnosti detí a žiakov
- Rodič ako právoplatný člen MDS pri podpore dieťaťa so ŠVVP
- Narušená komunikačná schopnosť
- Dieťa s odlišným materinským jazykom (dieťa cudzincov)
- Dieťa s rómskym materinským jazykom / Dieťa z MRK/SZP
- Dieťa s úzkostnými prejavmi v poradenskom a edukačnom procese
- Pomoc deťom s narušenými vzťahmi v rodine a deťom z dysfunkčného rodinného prostredia/uplatňovanie MDP v rámci danej problematiky
- Emocionálne problémy pubescentov a problémy dospievania
- Radikalizácia a extrémizmus
- Traumatizácia u detí a trauma informovaný prístup k deťom v edukačnom a poradenskom procese
- Sexuálne zneužívanie detí (CSA) z pohľadu edukačného a poradenského procesu
- Krízová intervencia
- Kariérové poradenstvo naprieč vzdelávaním v školskom systéme
- Vypočúvanie dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku pred štátnymi orgánmi
- MDS v téme radikalizácie a extrémizmu so zameraním na prácu s mládežou