Prechod zo školy do praxe je výzva, ktorá často preverí nielen naše vedomosti, ale aj naše duševné zdravie. Mgr. Michaela Šopová z VÚDPaP vo svojej prednáške na konferencii 3xKAM ponúkla praktické rady a inšpirácie, ako sa v tomto náročnom období nestratiť a zároveň nevyhorieť.
Duševné zdravie je podľa nej stav, na ktorom môžeme aktívne pracovať. Hoci niektoré faktory, ako genetika, hormonálna rovnováha či životné okolnosti, nevieme ovplyvniť, veľká časť je v našich rukách. Pomôcť nám môže známa Maslowova pyramída potrieb – od fyziologických potrieb, cez pocit bezpečia, až po sebarealizáciu. Keď si uvedomíme, ktorá z našich potrieb je nenaplnená, vieme s tým niečo robiť.
Michaela Šopová zároveň upozorňuje na symptómy, ktoré môžu signalizovať prvé náznaky stresu a vyhorenia. Narušený spánok, zmeny v stravovaní či znížený záujem o veci, ktoré nás predtým bavili, sú varovné signály, ktoré by sme nemali prehliadať. Ak ich ignorujeme, môžeme sa rýchlo ocitnúť na vrchole pyramídy vyhorenia, kedy sa práca, ktorú sme milovali, zrazu stáva neznesiteľnou záťažou.
Lektorka preto ponúkla niekoľko osvedčených stratégií, ako si udržať „vnútorný oheň“ a predchádzať vyhoreniu:
- kvalitný spánok a pravidelná fyzická aktivita;
- vyvážené stravovanie a dostatočný príjem tekutín;
- budovanie zdravých sociálnych vzťahov a podpora od kolegov;
- pravidelná meditácia, dychové cvičenia a schopnosť „vypnúť“;
- naučiť sa povedať „nie“ a chrániť svoje hranice;
- dovoliť si radosť a čas pre seba;
- detox od sociálnych sietí a zbytočného informačného šumu.
.
Pre začínajúcich pedagógov či psychológov, ktorí prichádzajú do praxe, je kľúčové mať podporu v podobe adaptačných programov, mentoringu či supervízie. Skúsení kolegovia môžu byť sprievodcami, ktorí pomáhajú nováčikom zvládnuť prechod zo školy do reálneho pracovného prostredia.
Na záver Mgr. Michaela Šopová odovzdala študentom a začínajúcim odborníkom cenné posolstvo: buďte k sebe láskaví, hľadajte zmysel vo svojej práci a neprestávajte si klásť otázku, aký chcete, aby bol váš životný príbeh. Ak sa aj na ceste stratíte, je to v poriadku – dôležité je hľadať nové zručnosti a vedomosti, ktoré vás dovedú k vášmu cieľu.
Viac si môžete pozrieť v prednáške:
O lektorke
Mgr. Michaela Šopová je absolventkou sociálnej práce na Univerzite Komenského v Bratislave, v súčasnosti pôsobí vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie v rámci národného projektu „Systémová podpora duševného zdravia a prevencie detí, žiakov a študentov cez systém poradenstva a prevencie“. Počas štúdia sa venovala pomoci deťom a rodinám v náročných životných situáciách, ľuďom so závislosťami a ženám v sexbiznise. Má dlhoročné skúsenosti v oblasti sociálnych služieb, preventívnych programov a ochrany detí. Je spoluautorkou odborných štúdií, lektorkou vzdelávacích programov, hodnotiteľkou grantových projektov a supervízorkou.