Predstavte si triedu, kde sa deti neboja urobiť chybu. Kde si navzájom pomáhajú, rešpektujú svoje rozdiely a ich hlavným cieľom nie je len dobrá známka, ale aj dobré vzťahy. Takéto prostredie však nevznikne náhodou. Potrebuje vedenie, starostlivosť a jasné pravidlá.
Ako takúto triedu vytvoriť?
O tom porozprávala na konferencii 3xKaM Mgr. Michaela Syčová, sociálna pedagogička z Centra poradenstva a prevencie Bratislava 3. Ak pracujete so žiakmi, vediete triedu alebo chcete podporiť duševné zdravie detí v školách, túto prednášku s názvom “Vytváranie bezpečného prostredia v triedach. Ako využiť skupinovú dynamiku pre duševné zdravie v triedach.” si určite nenechajte ujsť.
Čo sa dozviete?
- Ako rozpoznať, že je trieda „bezpečná“?
Bezpečné prostredie nie je len o absencii fyzických konfliktov. Deti sa v ňom neboja prejaviť svoj názor, klásť otázky či priznať chybu.
- Aká je rola učiteľa?
Učiteľ je nielen vzorom, ale aj kľúčovým „architektom“ bezpečného prostredia. Spôsob, akým prijíma chyby žiakov, komunikuje pravidlá či rieši konflikty, vytvára dynamiku, ktorá buď podporuje dôveru a spolupatričnosť, alebo naopak zvyšuje strach a neistotu.
- Prečo záleží na tom, ako učiteľ vstúpi do triedy?
Stačí, že učiteľ žiakov privíta pokojne a priateľsky a deti majú lepšiu šancu zvládnuť písomku či nové učivo. Naopak, krik či stresová atmosféra znižujú schopnosť učenia a deti často „vypínajú“.
- Skupinová dynamika – čo je jej výhoda?
Práca v skupinách, ranné kruhy a zážitkové aktivity rozvíjajú empatiu, zvyšujú sebavedomie a podporujú schopnosť riešiť konflikty. Žiaci sa učia počúvať jeden druhého, vyjadrovať svoje potreby a hľadať riešenia.
- Príbehy z praxe
Dozviete sa konkrétne príbehy, kde práve skupinová práca zmenila životy žiakov.
.
Bezpečné prostredie v triede dokáže viac, než si myslíme.
Deti, ktoré sa cítia prijaté, dokážu lepšie myslieť, učiť sa, skúšať nové veci a inovovať. Ak sa naopak cítia ohrozené, nastáva útek, útok alebo paralýza. V takom stave nemôžeme čakať kreatívne riešenia či odvahu na nové výzvy.
Chcete vedieť, ako konkrétne môžete k bezpečnému prostrediu prispieť aj vy?
Pozrite si záznam prednášky Mgr. Michaely Syčovej z konferencie 3xKaM.
Záznam z prednášky je dostupný TU:
Bezpečné prostredie nie je len pekná fráza. Je to priestor, kde deti rastú nielen vedomostne, ale aj ľudsky.
O lektorke
Mgr. Michaela Syčová je sociálna pedagogička na oddelení prevencie v Centre poradenstva a prevencie Bratislava 3. Venuje sa prevažne práci so skupinou (školskou triedou), pri ktorej sa zameriava na budovanie zdravých sociálnych vzťahov medzi žiakmi/žiačkami, rozvoj sociálnych zručností a prevenciu rizikového správania. Súčasne sa venuje vzdelávaniu a metodickému vedeniu pedagogických a odborných zamestnancov škôl a sociálno-pedagogickému poradenstvu pre rodičov a zákonných zástupcov detí.