Inšpirácia z konferencie 3xKaM: Ako vytvoriť bezpečné prostredie v triede a prečo na tom záleží?

Predstavte si triedu, kde sa deti neboja urobiť chybu. Kde si navzájom pomáhajú, rešpektujú svoje rozdiely a ich hlavným cieľom nie je len dobrá známka, ale aj dobré vzťahy. Takéto prostredie však nevznikne náhodou. Potrebuje vedenie, starostlivosť a jasné pravidlá. 

Ako takúto triedu vytvoriť? 

O tom porozprávala na konferencii 3xKaM Mgr. Michaela Syčová, sociálna pedagogička z Centra poradenstva a prevencie Bratislava 3. Ak pracujete so žiakmi, vediete triedu alebo chcete podporiť duševné zdravie detí v školách, túto prednášku s názvom “Vytváranie bezpečného prostredia v triedach. Ako využiť skupinovú dynamiku pre duševné zdravie v triedach.”  si určite nenechajte ujsť. 

Čo sa dozviete? 

  • Ako rozpoznať, že je trieda „bezpečná“?  

Bezpečné prostredie nie je len o absencii fyzických konfliktov. Deti sa v ňom neboja prejaviť svoj názor, klásť otázky či priznať chybu. 

  • Aká je rola učiteľa?  

Učiteľ je nielen vzorom, ale aj kľúčovým „architektom“ bezpečného prostredia. Spôsob, akým prijíma chyby žiakov, komunikuje pravidlá či rieši konflikty, vytvára dynamiku, ktorá buď podporuje dôveru a spolupatričnosť, alebo naopak zvyšuje strach a neistotu. 

  • Prečo záleží na tom, ako učiteľ vstúpi do triedy?  

Stačí, že učiteľ žiakov privíta pokojne a priateľsky a deti majú lepšiu šancu zvládnuť písomku či nové učivo. Naopak, krik či stresová atmosféra znižujú schopnosť učenia a deti často „vypínajú“.  

  • Skupinová dynamika – čo je jej výhoda?  

Práca v skupinách, ranné kruhy a zážitkové aktivity rozvíjajú empatiu, zvyšujú sebavedomie a podporujú schopnosť riešiť konflikty. Žiaci sa učia počúvať jeden druhého, vyjadrovať svoje potreby a hľadať riešenia. 

  • Príbehy z praxe  

Dozviete sa konkrétne príbehy, kde práve skupinová práca zmenila životy žiakov. 

.
Bezpečné prostredie v triede dokáže viac, než si myslíme. 
 

Deti, ktoré sa cítia prijaté, dokážu lepšie myslieť, učiť sa, skúšať nové veci a inovovať. Ak sa naopak cítia ohrozené, nastáva útek, útok alebo paralýza. V takom stave nemôžeme čakať kreatívne riešenia či odvahu na nové výzvy. 

Chcete vedieť, ako konkrétne môžete k bezpečnému prostrediu prispieť aj vy?
Pozrite si záznam prednášky Mgr. Michaely Syčovej z konferencie 3xKaM. 

Záznam z prednášky je dostupný TU:

Bezpečné prostredie nie je len pekná fráza. Je to priestor, kde deti rastú nielen vedomostne, ale aj ľudsky. 

O lektorke 

Mgr. Michaela Syčová je sociálna pedagogička na oddelení prevencie v Centre poradenstva a prevencie Bratislava 3. Venuje sa prevažne práci so skupinou (školskou triedou), pri ktorej sa zameriava na budovanie zdravých sociálnych vzťahov medzi žiakmi/žiačkami, rozvoj sociálnych zručností a prevenciu rizikového správania. Súčasne sa venuje vzdelávaniu a metodickému vedeniu pedagogických a odborných zamestnancov škôl a sociálno-pedagogickému poradenstvu pre rodičov a zákonných zástupcov detí. 

Zdieľať:

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.