3. – 4. 10. 2024 sa uskutočnila medzinárodná konferencia KRIŽOVATKY XIII, tento rok s podtémou „Labyrint – cesta k zmene“, ktorú už tradične organizuje Diagnostické centrum Záhorská Bystrica a tento rok už opakovane v spolupráci s Fakultou filozofickou Univerzity Pardubice. Konferencie sa zúčastnili odborníci najmä z radov špeciálnych a liečebných pedagógov, psychológov, sociálnych pracovníkov, vychovávateľov a ďalších príbuzných profesií.
Konferenciu otvoril Mgr. Martin Čepček, riaditeľ DC Záhorská Bystrica. Prvý odborný príspevok bol venovaný supervízii, v mene autora Mgr. Jiřího Albrechta ho predniesol doc. PhDr. Albín Škoviera, PhD. Účastníci konferencie sa dozvedeli čo – to z histórie supervízie v Čechách, najmä v kontexte jej etablovania v školských zariadeniach. Ďalší blok konferencie vyplnili kolegovia zo zahraničia (Poľská republika). Maciej Paź poskytol informácie o výchovnom centre v meste Pszczyna, Ilona Fajfer-Kruczek o sociálne neprispôsobivých žiakoch v poľskom vzdelávacom systéme. Łukasz Kwadrans hovoril o podpore, pomoci a ochrane maloletých detí a mladistvých pri práci probačnej služby.
Filozoficky podnetnou bola prednáška prof. PhDr. Karla Rýdla, CSc. Nebojme se labyrintů v nás, jsou velmi užitečné“.
V prednáškach v sekciách sa účastníci konferencie oboznámili so záhadami resp. zásadami komunikácie s deťmi vo výchove ( Mgr. Petr Fabián, Ph.D. „Kdo tady mluví, a kdo vlastně naslouchá? aneb Záhady výchovné komunikace“). Prepojenie výskumu a praxe poskytol veľmi zaujímavý príspevok prof. PaedDr. Vladimíra Labátha, PhD. a PhDr. Viery Hudečkovej, PhD. „Distribúcia moci v rovesníckej skupine“. Autori kvantitatívne a kvalitatívne analyzovali dáta získané od pedagogických a odborných zamestnancov v DC Záhorská Bystrica, ako aj klientov tohto zariadenia, výsledky naznačili možnosti využitia poznatkov o rozložení moci v skupine v reedukačnom a hlavne resocializačnom procese prevýchovy.
Prvý deň konferencie bol ukončený zaujímavými workshopmi, napr. Mgr. Miroslav Šmilňák ukázal ako tvorí kombinované hudobné aktivity a hry s výchovným a terapeutickým potenciálom, účastníci boli vtiahnutí do samotných techník a aktivít, ktoré môžu využiť v praxi v práci s menšími ale aj adolescentými deťmi a mládežou. V paralelnej sekcii prebehla prednáška a workshop: Mgr. Lucie Hájková, PhDr Mgr. Zdeněk Čermák „Vývojové trauma v kontextu školství“, PaedDr. Dušana Bieleszová „Rovesnícka mediácia ako nástroj prevencie konfliktov v školskom prostredí“.
Pracovníčky VÚDPaP PhDr. Eva Smiková, PhD. a PhDr. Alena Kopányiová, PhD. na konferencii predniesli príspevok „Ako von z labyrintu – aktivity VÚDPaP k zefektívneniu činnosti špeciálnych výchovných zariadení“. Ich príspevok sa zaoberal výskumnými a metodickými aktivitami VÚDPaP, ktoré prispievajú k efektívnejšej realizácii pedagogických a odborných činností realizovaných v ŠVZ. Autorky prezentovali niektoré výsledky medzinárodného prieskumu ESPAD (alkohol, drogy), HoDeKoPro (vplyv hoaxov, dezinformácií, konšpirácií a propagandy v online prostredí na prežívanie mladých ľudí). Poskytli informácie o aktualizácii Štandardov odborných činností a Individuálneho reedukačného programu. Z oblasti metodického usmerňovania a podpory predstavili aktivity, ktoré sa budú realizovať špeciálne pre ŠVZ – vzdelávanie v korektívnych metódach práce s mládežou, krátkodobé vzdelávania (napr. v deeskalačných technikách, neverbálnych technikách, zvládania traumy a i.), mentoring a supervízia. Mgr. Judita Malík predniesla zaujímavý príspevok „Špecifiká práce s deťmi s adverznými skúsenosťami v špeciálnych výchovných zariadeniach“. Priniesla vysvetlenie pojmu adverzné skúsenosti v detstve, prečo sa deti s adverznými skúsenosťami v systéme schovajú v diagnózach porucha pozornosti a aktivity a porucha správania, teda často ako deti v špeciálnych výchovných zariadeniach. Predstavila základ práce s pravidlami PLACE podľa systému dyadickej vývinovej psychoterapie a aké je vysvetlenie častých vzorcov v prejavoch správania u týchto detí.
PhDr. Alena Kopányiová, PhD a Mgr. Róbert Tomšík, PhD. v posteri s názvom „ESPAD – projekt európskeho školského prieskumu o alkohole a iných drogách“ predstavili výskumný projekt, ktorý sa vykonáva v európskych krajinách s cieľom skúmať vzorce užívania alkoholu, tabaku a ďalších drog medzi mladými ľuďmi vo veku 15 a 16 rokov. Projekt sa realizuje prostredníctvom školských prieskumov, kde sa respondentom predkladajú otázky týkajúce sa ich skúseností s užívaním rôznych látok, ako aj ich postojov a presvedčení o drogách. ESPAD prináša dôležité dáta a informácie, ktoré sú následne používané na formulovanie priorít politík a programov zameraných na prevenciu užívania drog medzi mládežou. Projekt je koordinovaný Európskym monitorovacím centrom pre drogy a drogovú závislosť (EMCDDA) a jeho výsledky poskytujú cenné poznatky pre verejné zdravotnícke organizácie, vlády a ďalšie zainteresované subjekty, ako aj pre pedagogických a odborných zamestnancov ŠVZ.
Zaujímavé boli aj príspevky PhDr. Hany Smitkovej, PhD. „Priveľa písmeniek – LGBTQQIAAP“, sponzorov konferencie o téme poľnohospodárstva a tvorby detských ihrísk, ako aj workshopy Ing. Márie Boťanskej „Ako pomôcť deťom a tínedžerom pomocou Mindfulness“ a Mgr. Mareka Roháčka „Aký som poradca/vychovávateľ/sociálny pracovník podľa typológie horár/záhradník/lovec“.
PaedDr. Nadežda Čabiňáková priniesla novinky z vydavateľstva Portál, knihy sa už tradične dali aj priamo na konferencii zakúpiť.
Konferencia bola ako vždy aj miestom osobných stretnutí kolegov, priateľov a známych, ktorí majú spoločné – deti, rodiny, špeciálne výchovné zariadenia a multidisciplinárnu starostlivosť.