Deti v špeciálnych výchovných zariadeniach (ŠVZ) často čelia náročným životným okolnostiam, ktoré ovplyvňujú ich správanie, prežívanie, aj schopnosť nadväzovať vzťahy. Ako im pomôcť rozvíjať sociálne zručnosti, empatiu a zvládanie emócií? Práve tieto potreby reflektuje nový preventívny program JA–TY–MY, ktorý je teraz dostupný na portáli ePoradenstvo.
Pre koho je program určený?
Program selektívnej prevencie JA–TY–MY je primárne určený pre odborných zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení. Jeho cieľovou skupinou sú žiaci 2. stupňa základných škôl a špeciálnych základných škôl, umiestnení v týchto zariadeniach.
Na čo sa program zameriava?
Cieľom programu je:
- rozvoj sociálnych zručností, ako sú komunikačné zručnosti, asertivita, empatia a schopnosť nadväzovať zdravé sociálne vzťahy,
- posilnenie sebaregulácie, schopnosti zvládať konflikty, riešiť problémy a kriticky uvažovať,
- podpora sebapoznania a poznávania iných a práce s vlastnými postojmi, emóciami a hodnotami.
Program prispieva k prevencii rizikového správania a eliminácii rizikových vzorcov správania. Zároveň vytvára priestor pre osobnostný rast detí a budovanie ich odolnosti.
Ako program prebieha?
Program je navrhnutý ako séria 6 až 10 skupinových stretnutí, z ktorých každé trvá 45 až 50 minút. Odporúčaný počet účastníkov v jednej skupine je 8 až 10 detí.
Obsah je rozdelený do piatich tematických oblastí. Deti postupne prechádzajú témami, ktoré sa venujú:
- obrazu o sebe,
- sebaregulácii,
- postojom a hodnotám,
- vnímaniu druhých,
- fungovaniu v sociálnych interakciách.
V čom je program jedinečný?
Program je postavený na princípoch zážitkového učenia a skupinovej dynamiky, vďaka čomu sú deti prirodzene motivované zapojiť sa do jednotlivých aktivít a učiť sa prostredníctvom vlastnej skúsenosti. Je postavený na interaktívnych aktivitách, ktoré podporujú rozvoj osobnosti dieťaťa spoločensky i osobnostne žiaducim smerom.
Metodika programu aj sprievodný webcast sú dostupné online na portáli ePoradenstvo:
🔗 https://vudpap.sk/eporadenstvo/