Deti v špeciálnych výchovných zariadeniach (ŠVZ) často čelia náročným životným okolnostiam, ktoré ovplyvňujú ich správanie, prežívanie, aj schopnosť nadväzovať vzťahy. Ako im pomôcť rozvíjať sociálne zručnosti, empatiu a zvládanie emócií? Práve tieto potreby reflektuje nový preventívny program JA–TY–MY, ktorý je teraz dostupný v aplikácii ePoradenstvo.
Pre koho je program určený?
Program selektívnej prevencie JA–TY–MY je primárne určený pre odborných zamestnancov špeciálnych výchovných zariadení. Jeho cieľovou skupinou sú žiaci 2. stupňa základných škôl a špeciálnych základných škôl, umiestnení v týchto zariadeniach.
Na čo sa program zameriava?
Cieľom programu je:
- rozvoj sociálnych zručností, ako sú komunikačné zručnosti, asertivita, empatia a schopnosť nadväzovať zdravé sociálne vzťahy,
- posilnenie sebaregulácie, schopnosti zvládať konflikty, riešiť problémy a kriticky uvažovať,
- podpora sebapoznania a poznávania iných a práce s vlastnými postojmi, emóciami a hodnotami.
Program prispieva k prevencii rizikového správania a eliminácii rizikových vzorcov správania. Zároveň vytvára priestor pre osobnostný rast detí a budovanie ich odolnosti.
Ako program prebieha?
Program je navrhnutý ako séria 6 až 10 skupinových stretnutí, z ktorých každé trvá 45 až 50 minút. Odporúčaný počet účastníkov v jednej skupine je 8 až 10 detí.
Obsah je rozdelený do piatich tematických oblastí. Deti postupne prechádzajú témami, ktoré sa venujú:
- obrazu o sebe,
- sebaregulácii,
- postojom a hodnotám,
- vnímaniu druhých,
- fungovaniu v sociálnych interakciách.
V čom je program jedinečný?
Program je postavený na princípoch zážitkového učenia a skupinovej dynamiky, vďaka čomu sú deti prirodzene motivované zapojiť sa do jednotlivých aktivít a učiť sa prostredníctvom vlastnej skúsenosti. Je postavený na interaktívnych aktivitách, ktoré podporujú rozvoj osobnosti dieťaťa spoločensky i osobnostne žiaducim smerom.
Metodika programu aj sprievodný webcast sú dostupné online v aplikácii ePoradenstvo:
🔗 https://vudpap.sk/eporadenstvo/