Bezpečné a podporné prostredie v škole prispieva k zdravému vývinu detí, ich duševnej pohode a úspešnému učeniu. Kľúčovú úlohu v tom zohráva aj triedny kolektív – priestor, kde si deti budujú vzťahy, učia sa spolupracovať a riešiť konflikty. Vzájomné vzťahy žiakov v triede môžu byť často sprevádzané negatívnymi javmi, ako sú konflikty, ktoré môžu v mnohých prípadoch prerásť až do šikanovania.
Na portáli ePoradenstvo nájdete preventívny program „Možnosti optimalizácie rovesníckych vzťahov v triede základnej školy“, ktorého cieľom je zlepšiť sociálnu klímu v triede s identifikovanými konfliktnými vzťahmi. Jeho autorkou je Mgr. Daniela Hudecová. Cieľovou skupinou sú žiaci 2. stupňa základných škôl.
Ako sa program realizuje?
Preventívny program je štruktúrovaný do niekoľkých fáz:
-
Anamnestické stretnutie s triednym učiteľom
- cieľom je zistiť, čo učiteľ považuje v triede za problém;
- aké sú silné a slabé stránky triedy;
- aké zmeny očakáva;
- a kam by mala práca s triedou smerovať.
-
Stretnutie s rodičmi
- za účelom predstavenia celého programu a získania súhlasu s jeho realizáciou;
- zapojenia rodičov do riešenia vzniknutého problému a posilnenia vzťahov v komunite.
-
Diagnostika triedy
- sociometria na analýzu sociálnej skupiny a jej dynamiky;
- spoznanie skupiny, interpersonalých vzťahov medzi členmi, postavenia jednotlivých členov.
-
Práca s triedou
- hry na osvojenie komunikačných zručností;
- rozvoj hodnotového potenciálu a emočného sebavyjadrenia;
- podpora kooperácie medzi žiakmi;
- riešenie konfliktov;
- riadené skupinové diskusie.
Kľúčové benefity programu:
- Zlepšenie sociálnej klímy v triede s identifikovanými konfliktnými vzťahmi.
- Rozvoj sociálnych zručností a zručností sebaregulácie.
Program je realizovaný odbornými zamestnancami zo zariadení poradenstva a prevencie alebo škôl. Metodicky vychádza z aktuálnych výskumov a osvedčených prístupov, ktoré reflektujú reálne potreby školských kolektívov.
Pre koho je program určený?
📌 Triedny kolektív žiakov 5. – 7. ročníka ZŠ s narušenými vzťahmi
Prečo je dôležité konať teraz?
Výskumy ukazujú, že narušené sociálne vzťahy v triede majú priamy vplyv na školský výkon, duševné zdravie aj celkovú pohodu žiakov. Čím skôr sa problém rieši, tým efektívnejšie je možné predchádzať negatívnym dôsledkom, ako je šikanovanie, agresivita či izolácia detí.
Nenechajme vzťahy v triede vyhrotiť do bodu, kde sa deti necítia bezpečne. Prevencia je vždy lepšia ako riešenie následkov.
Chcete sa o programe dozvedieť viac?
Preventívny program je dostupný pre odborných zamestnancov CPP a škôl v novom module Prevencia v ePoradentve: https://vudpap.sk/eporadenstvo/