Obavy mnohých rodičov v dnešnej dobe smerujú okrem rizík číhajúcich na ich deti v online prostredí i k rizikám, ktoré predstavujú sociálno-patologické javy mimo prostredia internetu. Ako naučiť deti reagovať na rizikové situácie, vrátane šikany, kyberšikany, zneužívania návykových látok, vzťahových problémov, či ako si osvojiť etické správanie vo vzťahu k digitálnym technológiám? Jednou z možností je ponúknuť deťom simulované rizikové situácie v bezpečnom prostredí vzdelávacej videohry.
Touto aktuálnou problematikou sa zaoberá aj psychológ Mgr. Michal Božík z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie a pedagóg a zároveň generálny riaditeľ spoločnosti Hemisféra, Mgr. Ján Kožlej, ktorí nám vo svojej prednáške na konferencii Dieťa v ohrození 2024 predstavili projekt Play&BeSafe, s ústrednou témou rozvíjania kritického myslenia u detí v online i offline prostredí prostredníctvom vzdelávacej videohry.
Aké sú ciele projektu Play&BeSafe?
- Otestovať prototyp videohry v školskom prostredí s učiteľmi a vďaka nej priblížiť tému citlivých obsahov na internete žiakom.
- Definovať rizikové správanie v online i offline prostredí prostredníctvom cieľovej skupiny, ktorú tvoria žiaci základných a stredných škôl.
- Overiť hypotézu, či dokážu silné emócie, ktoré videohra vyvoláva, sprostredkovať prevenciu rizikového správania.
- Ponúknuť deťom na základe okamžitej spätnej väzby možnosť situačného učenia a v prostredí hry ovplyvňovať dianie.
- Vytvoriť metodický materiál pre učiteľov i odborných zamestnancov škôl.
- Poskytnúť finálnu verziu hry školám ako interaktívnu pomôcku na prevenciu rizikového správania v online prostredí.
.
V prednáške sa dozviete:
- ako sa zrodil nápad vytvárať vzdelávaciu hru,
- v čom má hra výhodu oproti iným preventívnym aktivitám,
- aké atribúty má mať hra, aby bola pre deti atraktívna a nebola iba akousi digitálnou učebnicou,
- akí odborníci by mali na vývoji hry participovať, aby deti vzdelávala a zároveň bola pre ne stále primárne iba hrou,
- aké výhody videohry prinášajú,
- na aké sociálno-patologické javy sa hra zameriava,
- prezriete si ukážky hry a mnoho iného.
.
O lektoroch:
Mgr. Michal Božík je psychológ, ktorý pôsobí vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) v Bratislave. V rámci doktorandského štúdia na Univerzite Karlovej skúma pravidlá používania digitálnych technológií v školách a venuje sa aj téme digitálneho rodičovstva a digitálnych technológií. Podieľa sa na výskume používania digitálnych technológií deťmi v rámci výskumnej česko-slovensko-fínskej vzorky rodičov.
Mgr. Ján Kožlej sa vzdelávaniu detí a dospelých venuje už 8 rokov. Má pod palcom koncept odborného vzdelávania v Hemisfére a jeho smerovanie. Svoje pedagogické skúsenosti zbiera a odovzdáva na UCM v Trnave, VŠMU v Bratislave, či SPŠE Hálova v Bratislave.
Záznam z prednášky si môžete pozrieť TU:
Každú stredu vám prinesieme ďalšiu pútavú prednášku z konferencie Dieťa v ohrození 2024. Prihláste sa na odber nášho YouTube kanála a sledujte nás na Facebooku.