JA – TY – MY: preventívny program, ktorý učí deti porozumieť seba aj druhým

Na konferencii Dieťa v ohrození 2025 sme formou zážitkového workshopu predstavili preventívny program JA – TY – MY, ktorý vznikol na základe dlhoročnej praxe Mgr. Petry Bockovej a Mgr. Ivety Demianovej z Diagnostického centra Ružomberok. Účastníci workshopu si vyskúšali aktivity zamerané na objavovanie vlastných zdrojov a vnútornej motivácie, podobne ako ich zažívajú deti v programe. 

Program je určený najmä pre žiakov na 2. stupni základných škôl a špeciálnych základných škôl, ktoré sú umiestnené v špeciálnych výchovných zariadeniach (ŠVZ). 

Bezplatne je dostupný pre odborných zamestnancov a školských špeciálnych pedagógov v školách, zariadeniach poradenstva a prevencie a špeciálnych výchovných zariadeniach na digitálnom portáli ePoradenstvo.sk. 

Porozumenie emóciám ako prevencia rizikového správania 

JA-TY-MY je preventívny program selektívnej prevencie zameraný na: 

  • sebapoznávanie a poznávanie iných,  
  • rozvoj sociálnych zručností, 
  • rozvoj zručností sebaregulácie. 

Cieľom programu je rozvíjať, prípadne korigovať nesprávne osvojené komunikačné a sociálne zručnosti, zručnosti sebaregulácie u detí umiestnených v ŠVZ, v zmysle efektívneho zvládania bežnej sociálnej Interakcie.  Program využíva zážitkové učenie a skupinovú dynamiku, čím podporuje aktívne zapojenie detí. 

 

„Dnešné deti potrebujú viac pozornosti, nerozumejú svojím emóciám a veľakrát ani životu, čo všetko im ponúka a nevedia ho popísať. Škola im môže dať priestor, aby spoznali aj samých seba a vedeli pomenovať svoje emócie, svoj život,“ uviedla účastníčka workshopu. 

Aktivity v programe podporujú sebapoznávania, uvedomovania si svojho prežívania a svojich emócií a zároveň prispievajú k eliminácii rizikových vzorcov správania. 

Program sa realizuje v skupinách 8–10 detí počas 6–10 stretnutí v trvaní 45 – 50 minút. Je rozdelený do 5 tematických oblastí: obraz o sebe, adaptívna sebaregulácia, vlastné postoje, sebaponímanie a vnímanie druhých v bežných sociálnych interakciách.  

Prečo by školy mali zaviesť tento preventívny program do praxe?  

„Prevencia je dôležitá v každom zariadení, nielen na bežných školách, ale aj v ŠVZ. A práve tento program môže byť inšpiráciou pre mnohých odborných zamestnancov,“ uviedla spoluautorka programu Mgr. Iveta Demianová. 

„Kolegom by som odporúčala ísť do tohto programu kvôli zážitku, ktorý môže napomôcť v tom, aby sa im lepšie pracovalo a aby tam vedeli byť ľahšie pre deti. S takou tou ľahkosťou a hravosťou,“ podelila sa s nami o svoje pocity účastníčka workshopu.  

Pozrite si viac vo videu:

Zdieľať:

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.