27. novembra 2024 sa v Hoteli Tatra uskutočnilo druhé tohtoročné Metodické stretnutie zástupcov Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, Štátnej školskej inšpekcie, Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, Centra vedecko- technických informácií, vedúcich a metodikov Regionálnych úradov školskej správy, štátnych a súkromných zariadení poradenstva a prevencie, špeciálnych výchovných zariadení a hostiteľov z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie.
Aktuálne témy, ktoré rieši MŠVVaM SR vo vzťahu k poradenskému systému, zarámcoval generálny riaditeľ Sekcie národnostného a inkluzívneho vzdelávania Kálmán Petöcz, a Adam Marko a Boris Rudaš z Odboru inklúzie, poradenstva a prevencie svojou prezentáciou rozprúdili živú diskusiu na témy zvýšenej administratívnej záťaže, dostupnosti odborných služieb, financovania v oblasti zariadení poradenstva a prevencie, personálnej poddimenzovanosti. Katarína Reinoldová z MŠVVaM SR zaujala témou „Digitálne zručnosti ako nástroj kompenzácie pri štúdiu“.
Barbora Čaplová (NIVAM) priblížila procesy, ktoré súvisia s aktualizáciou Katalógu podporných opatrení, ako aj činnosť pracovných skupín nápomocných v realizácii týchto procesov.
Aktualizáciu výkonových a obsahových štandardov predstavila Judita Malík (VÚDPaP). Štandardy boli odovzdané na MŠVVaM SR v konsolidovanej verzii a čaká sa na ich záverečné posúdenie Metodickou radou pri MŠVVaM SR, aby mohli byť po schválení poskytnuté do praxe. VÚDPaP následne plánuje webináre, z ktorých sa majú užívatelia dozvedieť o zmenách.
Riaditeľka VÚDPaP PhDr. Alena Kopányiová, PhD. odprezentovala výsledky výskumnej činnosti VÚDPaP za rok 2024 vo vzťahu k aplikačnej praxi poradenských zariadení. Prehľad činností metodickej pomoci a metodického usmerňovania VÚDPaP zosumarizovala PhDr. Eva Smiková, PhD.
Zuzana Vojtová, Lucia Lenická, Katarína Zjavková, Jana Fondrková, Viera Hudečková, Veronika Žiačiková informovali účastníkov o konkrétnych aktivitách NP DZaP VÚDPaP – vzdelávaniach, preventívnych programoch, supervízii, e-poradenstve, ktoré môžu odborní a pedagogickí zamestnanci aktuálne využívať.
Martin Lulei predstavil základné informácie o NP „Zavedenie systematického a dlhodobého monitorovania duševného zdravia detí, žiakov a študentov na Slovensku sledovaním ich vzdelávacieho, kognitívneho, emocionálneho a sociálneho vývinu“, ktorého hlavným cieľom je zabezpečiť celoslovenský reprezentatívny zber dát a vydať prvú Národnú správu o súčasnom obraze o duševnom zdraví detí, žiakov a študentov na Slovensku 2026, s identifikáciou novovynárajúcich sa potrieb pre podporu duševného zdravia.
Juraj Čokyna zadefinoval sledované ciele v NP „Vytvorenie a overenie systému včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky a adresnej podpory žiakov žiačok v systéme poradenstva a prevencie“.
Metodické stretnutie bolo okrem výmeny informácií aj priestorom na osobné a priateľské stretnutia.