
Júl 2023 – August 2024:
Príprava zamerania a aktivít projektu. Príprava žiadosti o nenávratný finančný príspevok („ŽoNFP“). Konzultácie zámeru s partnermi:
- Ministerstvo školstva: Inštitút vzdelávacej politiky, Sekcia informačných technológií, Sekcia stredných škôl a celoživotného vzdelávania, Sekcia národnostného a inkluzívneho vzdelávania
- Organizácie ministerstva školstva: Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Centrum vedecko-technických informácií, Štátna školská inšpekcia
- Štátne orgány a samosprávy: Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity, Banskobystrický samosprávny kraj, Košický samosprávny kraj
- Medzinárodné organizácie: UNICEF
- Neziskové organizácie v oblasti školstva: Inklucentrum
Február – Júl 2024:
Spolupráca na legislatívnom ukotvení systému včasného varovania.
Máj 2024:
Schválenie projektu, v rámci Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre Cieľ 4 politiky súdržnosti EÚ.
August 2024:
Podpis ŽoNFP – oficiálny začiatok projektu.
November 2024:
V NR SR bol schválený §145 d (systém včasného varovania) v rámci novely školského zákona 245/2008
September – December 2024:
Vytvorenie selekčného procesu na prijímanie ľudí do tímu NP PUŠD, behaviorálne rozhovory s potenciálnymi kandidátmi a kandidátkami, vyhodnotenie prijímacích pohovorov
Január – Marec 2025:
Ku koncu februára obsadených 29 z 31 interných pracovných pozícií.
- Bol iniciovaný rešerš systémov včasného varovania vo svete, konkrétne zameraný na rôzne rizikové a podporné faktory na úrovni jednotlivca, rodiny, školy a systému. Zároveň sa zameral aj na spôsoby, akými sa s nimi pracuje v zahraničí s cieľom vytvoriť systém včasného varovania pre Slovensko.
- Vytvorenie selekčného procesu v rámci výberoých konaní
- Postupne boli vypracované analýzy, ktoré mapovali mieru predčasného ukončenia školskej dochádzky na základných a stredných školách na Slovensku a boli pripravené aj kritériá na výber škôl do pilotného overovania systému včasného varovania.
- Bola vypracovaná metodika kvalitatívneho výskumu, ktorá zahŕňala aj protokoly pološtruktúrovaných rozhovorov s mladými ľuďmi, učiteľmi a riaditeľmi škôl. Cieľom rozhovorov bolo pomenovať základné príčiny, prejavy a opatrenia, ktoré súvisia s predčasným ukončením školskej dochádzky.
- Boli zadefinované kritériá pre výber základných a stredných škôl a bola pripravená komunikačná stratégia pri oslovovaní a počiatočnej spolupráce so školami.
- Terénnym a oblastným koordinátorom bola poskytnutá metodická podpora zameraná na vedenie rozhovorov, získavanie informovaných súhlasov a zvládanie náročných situácií počas zberu dát v teréne.
- Uskutočnili sa prvé stretnutia a rozhovory s riaditeľmi a riaditeľkami škôl, v rámci ktorých sa zisťoval ich pohľad a skúsenosti s témou predčasného ukončenia školskej dochádzky.
- Rozhovory s riaditeľmi a riaditeľkami a učiteľmi a učiteľkami na školách. Celkovo bolo realizovaných 450 rozhovorov, ktoré následne prešli kvalitatívnou analýzou s cieľom pomenovať najdôležitejšie príčiny, kvôli ktorým podľa školského personálu žiakom a žiačkam najčastejšie hrozí predčasný odchod zo školy.
- Na vybraných školách prebehli stretnutia s vedením a boli realizované rozhovory a fokusové skupiny so žiakmi a žiačkami naprieč celým Slovenskom.
- Boli iniciované rozhovory s mladými ľuďmi, ktorí predčasne ukončili školskú dochádzku a s ich rodinnými príslušníkmi. Aj tieto rozhovory boli zamerané na hľadanie faktorov, ktoré viedli k tomu, že títo mladí ľudia predčasne ukončili svoju školskú dochádzku.
- Boli nastavené činnosti oblastných koordinátorov na pilotných školách a pripravené aktivity, ktoré prebehnú priamo na školách, ako napr. mapovanie procesu práce so žiakmi v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky, mentoring externých expertov, sieťovanie medzi školami alebo medzi školou a jej prostredím.
- Na základe vopred určených kritérií bolo vybraných 31 pilotných škôl, ktoré budú do projektu zapojené od septembra 2025. So školami boli podpísané zmluvy o spolupráci a nadviazaná spolupráca prostredníctvom oblastných koordinátorov.
Ku koncu augusta obsadených 31 z 31 interných pracovných pozícií.
- Na každej pilotnej škole užšie spolupracujeme s niekoľkými členmi školského personálu – triednymi učiteľmi a členmi školských podporných tímov. Stávajú sa našimi externými expertmi*kami v pilotných školách
- Pomáhajú nám:
- overovať a nastavovať praktické aspekty systému včasného varovania
- zisťovať bariéry a podieľať sa na riešeniach v oblasti podporných opatrení pre žiakov a žiačky v riziku PUŠD
- Externým expertom*kám budeme počas trvania spolupráce poskytovať odbornú podporu pri ich práci so žiakmi a žiačkami.
- Spolu s nimi zisťujeme, ako môže v praxi vyzerať efektívna podpora žiakom v riziku PUŠD. Podporujeme ich pri zavádzaní podporných opatrení.
- Zároveň naši oblastní koordinátori pomáhajú sieťovať pilotné školy so širšou komunitou – poradenskými centrami, komunitnými a sociálnymi pracovníkmi a v neposlednom rade s rodinami žiakov v riziku PUŠD.