Júl 2023 – August 2024:
Príprava zamerania a aktivít projektu. Príprava žiadosti o nenávratný finančný príspevok („ŽoNFP“). Konzultácie zámeru s partnermi:
- Ministerstvo školstva: Inštitút vzdelávacej politiky, Sekcia informačných technológií, Sekcia stredných škôl a celoživotného vzdelávania, Sekcia národnostného a inkluzívneho vzdelávania
- Organizácie ministerstva školstva: Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Centrum vedecko-technických informácií, Štátna školská inšpekcia
- Štátne orgány a samosprávy: Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity, Banskobystrický samosprávny kraj, Košický samosprávny kraj
- Medzinárodné organizácie: UNICEF
- Neziskové organizácie v oblasti školstva: Inklucentrum
Február – Júl 2024:
Spolupráca na legislatívnom ukotvení systému včasného varovania.
Máj 2024:
Schválenie projektu, v rámci Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre Cieľ 4 politiky súdržnosti EÚ.
August 2024:
Podpis ŽoNFP – oficiálny začiatok projektu.
November 2024:
V NR SR bol schválený §145 d (systém včasného varovania) v rámci novely školského zákona 245/2008
September – December 2024:
Vytvorenie selekčného procesu na prijímanie ľudí do tímu NP PUŠD, behaviorálne rozhovory s potenciálnymi kandidátmi a kandidátkami, vyhodnotenie prijímacích pohovorov
Január – Marec 2025:
Ku koncu februára obsadených 29 z 31 interných pracovných pozícií.
Rešerš medzinárodných (meta)štúdií: Vytvoril sa základný prehľad rizikových faktorov PUŠD na úrovni jednotlivca, rodiny, školy a systému
Výber pilotných škôl: V spolupráci s výskumným tímom a oblastnými koordinátormi boli pripravené kritériá na výber škôl do pilotného overovania systému včasného varovania.
Terénny výskum: Bola vypracovaná všeobecná metodika kvalitatívneho výskumu. Na jej základe sa vytvorili postupy pre pološtruktúrované rozhovory s mladými ľuďmi, rodičmi, učiteľmi a riaditeľmi škôl. Cieľom rozhovorov bolo zachytiť základné príčiny, prejavy a opatrenia, ktoré súvisia s predčasným ukončením školskej dochádzky.
- Terénnym a oblastným koordinátorom bola poskytnutá metodická podpora zameraná na vedenie rozhovorov, získavanie informovaných súhlasov a zvládanie náročných situácií počas zberu dát v teréne.
- Uskutočnili sa rozhovory s riaditeľmi a riaditeľkami a učiteľmi a učiteľkami na školách. Celkovo bolo uskutočnených viac ako 360 rozhovorov, vrátane 109 výskumných rozhovorov s riaditeľmi a riaditeľkami škôl a 200 rozhovorov s pedagogickými alebo odbornými zamestnancami na školách.
- Na vybraných školách po celom Slovensku uskutočnili naši externí experti a expertky z Centra vzdelávacích analýz 27 výskumných stretnutí s riaditeľmi a riaditeľkami a fokusových skupín s pedagogickými a odbornými zamestnancmi. V priebehu leta sa prepisy týchto rozhovorov editovali a kódovali.
- Rozbehli sa výskumné rozhovory s mladými ľuďmi s PUŠD a s ich rodinami
- Boli nastavené činnosti oblastných koordinátorov na pilotných školách a pripravené aktivity, ktoré prebehnú priamo na školách, ako napr. mapovanie procesu práce so žiakmi v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky, mentoring externých expertov, sieťovanie medzi školami alebo medzi školou a jej prostredím.
- Bolo vybraných 31 pilotných škôl, ktoré sa do projektu zapoja od septembra 2025. So školami boli podpísané zmluvy o spolupráci a nadviazaná spolupráca prostredníctvom oblastných koordinátorov.
Ku koncu augusta obsadených 31 z 31 interných pracovných pozícií.
- Na každej pilotnej škole užšie spolupracujeme s niekoľkými členmi školského personálu – triednymi učiteľmi a členmi školských podporných tímov. Stávajú sa našimi externými expertmi*kami v pilotných školách
- Pomáhajú nám:
- overovať a nastavovať praktické aspekty systému včasného varovania
- zisťovať bariéry a podieľať sa na riešeniach v oblasti podporných opatrení pre žiakov a žiačky v riziku PUŠD
- Externým expertom*kám budeme počas trvania spolupráce poskytovať odbornú podporu pri ich práci so žiakmi a žiačkami.
- Spolu s nimi zisťujeme, ako môže v praxi vyzerať efektívna podpora žiakom v riziku PUŠD. Podporujeme ich pri zavádzaní podporných opatrení.
- Zároveň naši oblastní koordinátori pomáhajú sieťovať pilotné školy so širšou komunitou – poradenskými centrami, komunitnými a sociálnymi pracovníkmi a v neposlednom rade s rodinami žiakov v riziku PUŠD.