1. Príprava projektu
7/2023 - 8/2024

Júl 2023 – August 2024:
Príprava zamerania a aktivít projektu. Príprava žiadosti o nenávratný finančný príspevok („ŽoNFP“). Konzultácie zámeru s partnermi: 

  • Ministerstvo školstva: Inštitút vzdelávacej politiky, Sekcia informačných technológií, Sekcia stredných škôl a celoživotného vzdelávania, Sekcia národnostného a inkluzívneho vzdelávania
  • Organizácie ministerstva školstva: Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Centrum vedecko-technických informácií, Štátna školská inšpekcia 
  • Štátne orgány a samosprávy: Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity, Banskobystrický samosprávny kraj, Košický samosprávny kraj
  • Medzinárodné organizácie: UNICEF 
  • Neziskové organizácie v oblasti školstva: Inklucentrum

Február – Júl 2024:
Spolupráca na legislatívnom ukotvení systému včasného varovania.

Máj 2024:
Schválenie projektu,
v rámci Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre Cieľ 4 politiky súdržnosti EÚ. 

August 2024:
Podpis ŽoNFP – oficiálny začiatok projektu.

2. Začiatok projektu a prvé aktivity
9/2024 - 3/2025

November 2024:
V NR SR bol schválený §145 d (systém včasného varovania) v rámci novely školského zákona 245/2008

September – December 2024:
Vytvorenie selekčného procesu na prijímanie ľudí do tímu NP PUŠD, behaviorálne rozhovory s potenciálnymi kandidátmi a kandidátkami, vyhodnotenie prijímacích pohovorov

Január – Marec 2025:
Ku koncu februára obsadených 29 z 31 interných pracovných pozícií.

  • Bol iniciovaný rešerš systémov včasného varovania vo svete, konkrétne zameraný na rôzne rizikové a podporné faktory na úrovni jednotlivca, rodiny, školy a systému. Zároveň sa zameral aj na spôsoby, akými sa s nimi pracuje v zahraničí s cieľom vytvoriť systém včasného varovania pre Slovensko.
  • Vytvorenie selekčného procesu v rámci výberoých konaní 
  • Postupne boli vypracované analýzy, ktoré mapovali mieru predčasného ukončenia školskej dochádzky na základných a stredných školách na Slovensku a boli pripravené aj kritériá na výber škôl do pilotného overovania systému včasného varovania.
  • Bola vypracovaná metodika kvalitatívneho výskumu, ktorá zahŕňala aj protokoly pološtruktúrovaných rozhovorov s mladými ľuďmi, učiteľmi a riaditeľmi škôl. Cieľom rozhovorov bolo pomenovať základné príčiny, prejavy a opatrenia, ktoré súvisia s predčasným ukončením školskej dochádzky.
  • Boli zadefinované kritériá pre výber základných a stredných škôl a bola pripravená komunikačná stratégia pri oslovovaní a počiatočnej spolupráce so školami. 
3. Začiatok výskumu, hľadanie a zazmluvňovanie pilotných škôl
4/2025 - 8/2025
Apríl – August 2025:
  • Terénnym a oblastným koordinátorom bola poskytnutá metodická podpora zameraná na vedenie rozhovorov, získavanie informovaných súhlasov a zvládanie náročných situácií počas zberu dát v teréne. 
  • Uskutočnili sa prvé stretnutia a rozhovory s riaditeľmi a riaditeľkami škôl, v rámci ktorých sa zisťoval ich pohľad a skúsenosti s témou predčasného ukončenia školskej dochádzky.  
  • Rozhovory s riaditeľmi a riaditeľkami a učiteľmi a učiteľkami na školách. Celkovo bolo realizovaných 450 rozhovorov, ktoré následne prešli kvalitatívnou analýzou s cieľom pomenovať najdôležitejšie príčiny, kvôli ktorým podľa školského personálu žiakom a žiačkam najčastejšie hrozí predčasný odchod zo školy.
  • Na vybraných školách prebehli stretnutia s vedením a boli realizované rozhovory a fokusové skupiny so žiakmi a žiačkami naprieč celým Slovenskom. 
  • Boli iniciované rozhovory s mladými ľuďmi, ktorí predčasne ukončili školskú dochádzku a s ich rodinnými príslušníkmi. Aj tieto rozhovory boli zamerané na hľadanie faktorov, ktoré viedli k tomu, že títo mladí ľudia predčasne ukončili svoju školskú dochádzku.
  • Boli nastavené činnosti oblastných koordinátorov na pilotných školách a pripravené aktivity, ktoré prebehnú priamo na školách, ako napr. mapovanie procesu práce so žiakmi v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky, mentoring externých expertov, sieťovanie medzi školami alebo medzi školou a jej prostredím. 
  • Na základe vopred určených kritérií bolo vybraných 31 pilotných škôl, ktoré budú do projektu zapojené od septembra 2025. So školami boli podpísané zmluvy o spolupráci a nadviazaná spolupráca prostredníctvom oblastných koordinátorov.

Ku koncu augusta obsadených 31 z 31 interných pracovných pozícií.

4. Mapovanie školských procesov a kalibrácia systému včasného varovania
9/2025 - 8/2026
  • Na každej pilotnej škole užšie spolupracujeme s niekoľkými členmi školského personálu – triednymi učiteľmi a členmi školských podporných tímov. Stávajú sa našimi externými expertmi*kami v pilotných školách
  • Pomáhajú nám:
    • overovať a nastavovať praktické aspekty systému včasného varovania
    • zisťovať bariéry a podieľať sa na riešeniach v oblasti podporných opatrení pre žiakov a žiačky v riziku PUŠD
  • Externým expertom*kám budeme počas trvania spolupráce poskytovať odbornú podporu pri ich práci so žiakmi a žiačkami.
  • Spolu s nimi zisťujeme, ako môže v praxi vyzerať efektívna podpora žiakom v riziku PUŠD. Podporujeme ich pri zavádzaní podporných opatrení.
  • Zároveň naši oblastní koordinátori pomáhajú sieťovať pilotné školy so širšou komunitou – poradenskými centrami, komunitnými a sociálnymi pracovníkmi a v neposlednom rade s rodinami žiakov v riziku PUŠD.

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.