1. Príprava projektu
7/2023 - 8/2024

Júl 2023 – August 2024:
Príprava zamerania a aktivít projektu. Príprava žiadosti o nenávratný finančný príspevok („ŽoNFP“). Konzultácie zámeru s partnermi: 

  • Ministerstvo školstva: Inštitút vzdelávacej politiky, Sekcia informačných technológií, Sekcia stredných škôl a celoživotného vzdelávania, Sekcia národnostného a inkluzívneho vzdelávania
  • Organizácie ministerstva školstva: Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Centrum vedecko-technických informácií, Štátna školská inšpekcia 
  • Štátne orgány a samosprávy: Úrad splnomocnenca vlády pre rómske komunity, Banskobystrický samosprávny kraj, Košický samosprávny kraj
  • Medzinárodné organizácie: UNICEF 
  • Neziskové organizácie v oblasti školstva: Inklucentrum

Február – Júl 2024:
Spolupráca na legislatívnom ukotvení systému včasného varovania.

Máj 2024:
Schválenie projektu,
v rámci Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre Cieľ 4 politiky súdržnosti EÚ. 

August 2024:
Podpis ŽoNFP – oficiálny začiatok projektu.

2. Začiatok projektu a prvé aktivity
9/2024 - 3/2025

November 2024:
V NR SR bol schválený §145 d (systém včasného varovania) v rámci novely školského zákona 245/2008

September – December 2024:
Vytvorenie selekčného procesu na prijímanie ľudí do tímu NP PUŠD, behaviorálne rozhovory s potenciálnymi kandidátmi a kandidátkami, vyhodnotenie prijímacích pohovorov

Január – Marec 2025:
Ku koncu februára obsadených 29 z 31 interných pracovných pozícií.

Rešerš medzinárodných (meta)štúdií: Vytvoril sa základný prehľad rizikových faktorov PUŠD na úrovni jednotlivca, rodiny, školy a systému

Výber pilotných škôl: V spolupráci s výskumným tímom a oblastnými koordinátormi boli pripravené kritériá na výber škôl do pilotného overovania systému včasného varovania.

Terénny výskum: Bola vypracovaná všeobecná metodika kvalitatívneho výskumu. Na jej základe sa vytvorili postupy pre pološtruktúrované rozhovory s mladými ľuďmi, rodičmi, učiteľmi a riaditeľmi škôl. Cieľom rozhovorov bolo zachytiť základné príčiny, prejavy a opatrenia, ktoré súvisia s predčasným ukončením školskej dochádzky.

3. Začiatok výskumu, hľadanie a zazmluvňovanie pilotných škôl
4/2025 - 8/2025
Apríl – August 2025:
  • Terénnym a oblastným koordinátorom bola poskytnutá metodická podpora zameraná na vedenie rozhovorov, získavanie informovaných súhlasov a zvládanie náročných situácií počas zberu dát v teréne. 
  • Uskutočnili sa rozhovory s riaditeľmi a riaditeľkami a učiteľmi a učiteľkami na školách. Celkovo bolo uskutočnených viac ako 360 rozhovorov, vrátane 109 výskumných rozhovorov s riaditeľmi a riaditeľkami škôl a 200 rozhovorov s pedagogickými alebo odbornými zamestnancami na školách.
  • Na vybraných školách po celom Slovensku uskutočnili naši externí experti a expertky z Centra vzdelávacích analýz 27 výskumných stretnutí s riaditeľmi a riaditeľkami a fokusových skupín s pedagogickými a odbornými zamestnancmi. V priebehu leta sa prepisy týchto rozhovorov editovali a kódovali.
  • Rozbehli sa výskumné rozhovory s mladými ľuďmi s PUŠD a s ich rodinami
  • Boli nastavené činnosti oblastných koordinátorov na pilotných školách a pripravené aktivity, ktoré prebehnú priamo na školách, ako napr. mapovanie procesu práce so žiakmi v riziku predčasného ukončenia školskej dochádzky, mentoring externých expertov, sieťovanie medzi školami alebo medzi školou a jej prostredím. 
  • Bolo vybraných 31 pilotných škôl, ktoré sa do projektu zapoja od septembra 2025. So školami boli podpísané zmluvy o spolupráci a nadviazaná spolupráca prostredníctvom oblastných koordinátorov.

Ku koncu augusta obsadených 31 z 31 interných pracovných pozícií.

4. Mapovanie školských procesov a kalibrácia systému včasného varovania
9/2025 - 8/2026
  • Na každej pilotnej škole užšie spolupracujeme s niekoľkými členmi školského personálu – triednymi učiteľmi a členmi školských podporných tímov. Stávajú sa našimi externými expertmi*kami v pilotných školách
  • Pomáhajú nám:
    • overovať a nastavovať praktické aspekty systému včasného varovania
    • zisťovať bariéry a podieľať sa na riešeniach v oblasti podporných opatrení pre žiakov a žiačky v riziku PUŠD
  • Externým expertom*kám budeme počas trvania spolupráce poskytovať odbornú podporu pri ich práci so žiakmi a žiačkami.
  • Spolu s nimi zisťujeme, ako môže v praxi vyzerať efektívna podpora žiakom v riziku PUŠD. Podporujeme ich pri zavádzaní podporných opatrení.
  • Zároveň naši oblastní koordinátori pomáhajú sieťovať pilotné školy so širšou komunitou – poradenskými centrami, komunitnými a sociálnymi pracovníkmi a v neposlednom rade s rodinami žiakov v riziku PUŠD.

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.