
Aktualizácia systému usmerňovania a rozvoja ďalších zložiek v systéme poradenstva a prevencie
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (ďalej “VÚDPaP”) realizuje národný projekt „Aktualizácia systému usmerňovania a rozvoja ďalších zložiek v systéme poradenstva a prevencie“ (ďalej “NP Usmerňovať pre prax“) od 1. júna 2020.
Hlavným cieľom je nastaviť nástroje a procesy celoživotného vzdelávania a profesijného rozvoja pedagogických a odborných zamestnancov v systéme výchovného poradenstva a prevencie a zaviesť obsahové a výkonové štandardy metodického usmerňovania (systém, obsah a nástroje) tak, aby každý odborný zamestnanec v školách a poradenských zariadeniach mal dostupné kvalitné metodické usmerňovanie svojej odbornej činnosti, vedúcej k inklúzii detí s rozmanitými potrebami. Osobitým dopadom takto nastaveného systému metodického usmerňovania bude schopnosť reagovať aj na mimoriadne krízové situácie a podporiť tak elimináciu dôsledkov dopadu pandémie na psychickú depriváciu detí, žiakov a študentov a elimináciu rozdielov vo vedomostiach v dôsledku prerušenej prevádzky škôl.
Čo chce NP Usmerňovať pre prax dosiahnuť:
- komplexne zmapovať a zanalyzovať kvantitu a kvalitu ľudských zdrojov v oblasti metodického usmerňovania a identifikovať potreby v metodickom usmerňovaní ďalších zložiek VPaP
- rozvinúť odborné vedomosti, zručnosti a kompetencie 300 odborných zamestnancov z poradenských zariadení a z odborných tímov na školách v oblasti metodického usmerňovania prostredníctvom špecializačného a inovačného vzdelávania
- vybudovať dve dočasné vzdelávacie strediská pre realizáciu vzdelávacích programov a zabezpečenie multiplikácie zručností v metodickom usmerňovaní ďalších zložiek VPaP
- zadefinovať obsahové a výkonové štandardy metodického usmerňovania – aké nároky (odbornosť, prax, zručnosti) má spĺňať zamestnanec, ktorého poradenské zariadenie poverí metodickým usmerňovaním niektorej z ďalších zložiek systému výchovného poradenstva a prevencie
- vytvoriť a/alebo adaptovať 5 diagnostických nástrojov pre špecifické skupiny detí z inopodnetného, inojazyčného a inokultúrneho prostredia, ktoré napomôžu kvalitne identifikovať ich potreby a nastaviť inkluzívne kroky a podporu v ich výchove a vzdelávaní
- pripraviť vzdelávacie semináre k 30 vybraným diagnostickým nástrojom a vytvoriť 12 video- metodických návodov k diagnostickým nástrojom pre podporu kvality metodického usmerňovania
- zapojiť 5 výskumno-vývojových pracovísk/inštitúcií do spolupráce na zavedení kontinuálneho systému tvorby a aktualizácie diagnostických nástrojov
- vytvoriť príručku/manuál, ktorý zjednotí a zadefinuje obsah, formu a nástroje v metodickom usmerňovaní, vrátane riešenia mimoriadnych krízových situácií
- priniesť podporné dokumenty pre nastavenie adaptačného a predatestačného vzdelávania a posudzovanie kvality atestačných portfólií v rámci dlhodobého profesijného rozvoja
Filozofia národného projektu sa opiera o tieto 4 základné piliere:
- Inštitúciu tvoria ľudia – pripravení implementovať inklúziu v školách odborne, legislatívne aj ľudsky.
- Diagnóza nie je cieľ – ale možnosť zamerania sa na špecifické výchovno-vzdelávacie a osobnostné potreby, s cieľom skvalitnenia, podpory a uľahčenia procesu edukácie a zvýšenia kvality životnej úrovne detí, dospievajúcich a ich blízkych.
- Subsidiarita ako základ dostupnosti ľudských zdrojov a príležitosť pre posunutie kompetencií a zručností pre prácu s deťmi s rozmanitými potrebami.
- Pripravení na inklúziu – dostatočnými ľudskými zdrojmi, adekvátne nastaveným systémom usmerňovania odborných tímov, kvalitným vzdelávaním a rozvojom v práci odborných tímov v poradenstve a prevencii a dostupnosťou nástrojov efektívne využiteľných v implementácii inklúzie.
Očakávaný prínos realizácie NP Usmerňovať pre prax:
- zvýšená kvalita a dostupnosť ľudských zdrojov v metodickom usmerňovaní, vedení a supervízii začínajúcich a samostatných PZ a OZ v školách, školských zariadeniach a zariadeniach sociálnej pomoci
- zvýšená kvalita, jasnosť a dostupnosť metodického usmerňovania ďalších zložiek systému VPaP a odborných tímov v školách
- vyššia dostupnosť a flexibilita VPaP v reagovaní na potreby a požiadavky z praxe, v metodickom usmerňovaní a vedení, vrátane riešenia mimoriadnych krízových situácií
- vyššia dostupnosť a pružnosť napĺňania potreby odborného a profesijného rozvoja odborných zamestnancov, vrátane získania zručností v poskytovaní online poradenstva a terapie
- zvýšenie a skvalitnenie profesijných kompetencií odborných zamestnancov v školách, školských zariadeniach a zariadeniach sociálnej pomoci,
- nastavené adaptačné vzdelávanie a pripravené podporné materiály ako pružná reakcia na potrebu adaptačného vzdelávania PZ a OZ – odborných tímov financovaných prostredníctvom projektov
- sieť ľudských zdrojov pripravená pre implementáciu Stratégie inklúzie
- zabezpečený kontinuálny proces tvorby, inovácie, adaptácie a štandardizácie diagnostických nástrojov pre kvalitnú identifikáciu výchovných a vzdelávacích potrieb detí a žiakov s rozmanitými potrebami
- dostupnosť vybraných psychologických, špeciálno-pedagogických a sociálno-pedagogických diagnostických nástrojov, zameraných na:
- Diagnostiku správania a prežívania detí a dospievajúcich (aj ako prevencia dopadov COVID)
- Diagnostiku kognitívnych, resp. exekutívnych funkcií detí a dospievajúcich
- Diagnostiku jazykového vývinu u vybraných minoritných skupín
- zvýšenie kvality diagnosticko-poradenskej činnosti pre deti zo špecifických prostredí (inopodnetné, inojazyčné, inokultúrne) aj v online priestore
- podpora a riešene základných zložiek duševného zdravia (well-beingu) znevýhodnených a vylúčených minoritných skupín a ich inklúzia
zvýšenie kvality technologickej a metodologickej činnosti v oblasti výchovy a vzdelávania - zvýšenie vedecko-výskumnej činnosti na výskumno-vývojových pracoviskách univerzít a VŠ v oblasti diagnostiky detí a žiakov s rozmanitými potrebami
- zvýšenie kvality pregraduálnej prípravy na slovenských VŠ a univerzitách v zmysle edukácie s prácou s aktuálnymi štandardizovanými diagnostickými nástrojmi
Výstupy z projektu nájdete v Databáze dokumentov