Liečebný pedagóg doc. PhDr. Albín Škoviera, PhD. nám v nej priblížil, ako rituály v špeciálnych výchovných zariadeniach podporujú psychickú odolnosť detí. Na základe svojich dlhoročných skúseností a praxe v špeciálnych výchovných zariadeniach zdôrazňuje, že dieťa potrebuje pre podporu psychickej odolnosti dva dôležité prvky:
- Režim – predpovedateľný priestor, ktorý je vo veľkej miere záväzný nielen pre deti, ale i zamestnancov. Poskytuje istoty a anticipuje základnú následnosť činností v rámci dňa i týždňa.
- Rituály – poskytujú silnú emočnú skúsenosť a sú súčasťou budovania identity a formovania sebaobrazu človeka. Posilňujú „sebadefinovanie“ skupiny – odlíšenia „my“ a „oni“, identitu jednotlivca so skupinou a v rámci skupiny a súdržnosť skupiny – skupinovú kohéziu.
.
V prednáške sa dozviete:
- o súčastiach a zložkách rituálov,
- aké sú vybrané premisy na vytváranie terapeutického spoločenstva,
- ako rituály posilňujú pozitívne emocionálne prežívanú skupinovú príslušnosť a mnoho iného.
.
O lektorovi: Albín Škoviera vyštudoval špeciálnu a liečebnú pedagogiku na Filozofickej fakulte v Bratislave. Počas svojej dlhoročnej praxe v špeciálnych výchovných zariadeniach sa podieľal i na priekopníckej práci pri zavádzaní terapeutického komunitného systému, dobrovoľných diagnostických pobytov i postreedukačnej pomoci deťom s problémami v správaní a ich rodičom. Ako riaditeľ zariadenia sa orientoval na terapeutickú prácu s rodičmi umiestnených detí a na ich možný návrat do pôvodnej rodiny i na možnosť umiestnenia detí v náhradných rodinách (spolupracoval s OZ Návrat). Albín Škoviera je vysokoškolským pedagógom, pôsobil na katedre pedagogiky Univerzity Komenského, v súčasnosti pôsobí ako docent na Fakulte filozofickej Univerzity Pardubice, kde garantuje magisterské štúdium resocializačnej pedagogiky. Má bohatú publikačnú činnosť.
Celý záznam z prednášky si môžete pozrieť na našom YouTube kanáli:
Záznam ďalších prednášok z konferencie Dieťa v ohrození 2024 vám budeme prinášať pravidelne každú stredu. Sledujte nás na Facebooku.