Počas konferencie Dieťa v ohrození 2025 mali účastníci možnosť zažiť interaktívny workshop k preventívnemu programu Rozprávka o zatúlanom medvieďatku.
Program je určený pre žiakov 2. – 4. ročníka ZŠ a zameriava sa na rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností. Obsahuje osem tematických blokov, ktoré sa realizujú flexibilne podľa potrieb a tempa triedy.
Celý program je dostupný pre odborných zamestnancov zariadení poradenstva a prevencie, škôl a školských špeciálnych pedagógov na digitálnom portáli eporadenstvo.sk. Súčasťou sú aj sprievodné materiály ako inštruktážne video, bulletiny pre pedagogických zamestnancov i rodičov a elektronická verzia rozprávkovej knihy s tipmi a odporúčaniami pre rodičov.
Spojenie sociálno-emocionálneho vývoja s prírodou
Autorkou programu je sociálna pedagogička PaedDr. Mariana Važanová (CPP Zvolen), ktorá ho vytvorila na základe vlastnej knižnej predlohy v spolupráci s konzultantkami z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) – Mgr. Zuzanou Marekovou a Mgr. Janou Skrakovou.
„V tomto vývinovom období sú deti ešte veľmi naklonené rozprávkam a zaujímajú ich aj zvieratká, čiže takto je to pekne pospájané. Myslím si, že by sme deťom mali dopriať prírodu. A nielen pobyt v nej, ale sa aj rozprávať o tej prírode a takto spoznávať aj svoj vlastný život,“ podelila sa s nami autorka preventívneho programu.
Príbeh medvieďatka, ktoré sa zatúlalo a s pomocou kamarátov nachádza cestu domov, vedie deti k sebapoznaniu, sebauvedomeniu a rozvíja u nich schopnosť identifikovať, pomenovať a porozumieť vlastným emóciám i emociám druhých.
Komplexnosť témy a jednoduchá implementácia do praxe
Účastníci workshopu si mohli vybrané aktivity programu vyskúšať na vlastnej koži, cez kreslenie, rozprávanie či tvorivé hry. Aj vďaka tomu si odniesli konkrétne inšpirácie pre prácu s deťmi.
Ocenili najmä premyslenú štruktúru programu, množstvo doplnkových materiálov a jeho jednoduché zavedenie do praxe.
Prečo by školy mali zaviesť tento preventívny program do praxe?
Program posilňuje vedomie detí, že v ťažkých situáciách nie sú samé, a učí ich vyhľadávať pomoc a využívať dostupné zdroje podpory, čo je zásadné pre ich budúcnosť.
„Lebo vďaka aktivitám v preventívnom programe podporíme duševné zdravie budúcich dospelých, keď položíme tie základy v tomto detskom veku,“ dopĺňa PaedDr. Mariana Važanová.
Pozrite si viac vo videu: