Rozprávka o zatúlanom medvieďatku: preventívny program, ktorý pomáha deťom na 1. stupni ZŠ rozumieť svojim emóciám

Počas konferencie Dieťa v ohrození 2025 mali účastníci možnosť zažiť interaktívny workshop k preventívnemu programu Rozprávka o zatúlanom medvieďatku 

Program je určený pre žiakov 2. – 4. ročníka ZŠ a zameriava sa na rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností. Obsahuje osem tematických blokov, ktoré sa realizujú flexibilne podľa potrieb a tempa triedy.  

Celý program je dostupný pre odborných zamestnancov zariadení poradenstva a prevencie, škôl a školských špeciálnych pedagógov na digitálnom portáli eporadenstvo.sk. Súčasťou sú aj sprievodné materiály ako inštruktážne video, bulletiny pre pedagogických zamestnancov i rodičov a elektronická verzia rozprávkovej knihy s tipmi a odporúčaniami pre rodičov.   

Spojenie sociálno-emocionálneho vývoja s prírodou 

Autorkou programu je sociálna pedagogička PaedDr. Mariana Važanová (CPP Zvolen), ktorá ho vytvorila na základe vlastnej knižnej predlohy v spolupráci s konzultantkami z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) – Mgr. Zuzanou Marekovou a Mgr. Janou Skrakovou.  

„V tomto vývinovom období sú deti ešte veľmi naklonené rozprávkam a zaujímajú ich aj zvieratká, čiže takto je to pekne pospájané. Myslím si, že by sme deťom mali dopriať prírodu. A nielen pobyt v nej, ale sa aj rozprávať o tej prírode a takto spoznávať aj svoj vlastný život,“ podelila sa s nami autorka preventívneho programu. 

Príbeh medvieďatka, ktoré sa zatúlalo a s pomocou kamarátov nachádza cestu domov, vedie deti k sebapoznaniu, sebauvedomeniu a rozvíja u nich schopnosť identifikovať, pomenovať a porozumieť vlastným emóciám i emociám druhých. 

Komplexnosť témy a jednoduchá implementácia do praxe 

Účastníci workshopu si mohli vybrané aktivity programu vyskúšať na vlastnej koži, cez kreslenie, rozprávanie či tvorivé hry. Aj vďaka tomu si odniesli konkrétne inšpirácie pre prácu s deťmi.  

Ocenili najmä premyslenú štruktúru programu, množstvo doplnkových materiálov a jeho jednoduché zavedenie do praxe. 

Prečo by školy mali zaviesť tento preventívny program do praxe? 

Program posilňuje vedomie detí, že v ťažkých situáciách nie sú samé, a učí ich vyhľadávať pomoc a využívať dostupné zdroje podpory, čo je zásadné pre ich budúcnosť. 

„Lebo vďaka aktivitám v preventívnom programe podporíme duševné zdravie budúcich dospelých, keď položíme tie základy v tomto detskom veku,“ dopĺňa PaedDr. Mariana Važanová. 

Pozrite si viac vo videu:

 

Zdieľať:

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.