Pri príležitosti Svetového dňa duševného zdravia sme sa v našej škôlke venovali aktivitám, ktoré deti nielen bavia, ale aj podporujú ich duševné zdravie.
Naše predškolské pedagogičky sa s láskou starajú o rozmanitú skupinu detí, ktoré sa líšia vekom, vývinovými úrovňami a zdravotným stavom. Všetky aktivity, ktoré s nimi pravidelne robíme, sú založené na princípoch inkluzívnej pedagogiky. Riadené činnosti, ako napríklad obľúbené hry s hlinou, pomáhajú u detí rozvíjať dôležité zručnosti, ktoré ich budú sprevádzať v ich ďalšom živote.
Aké výhody prinášajú skupinové hry?
- Sociálne zručnosti: Deti sa učia spolupracovať a komunikovať, čím si budujú pocit spolupatričnosti a priateľstvá.
- Kognitívny rozvoj: Hranie hier podporuje myslenie, kreativitu a schopnosť riešiť problémy.
- Fyzická aktivita: Aktívne hry zlepšujú motorické zručnosti a posilňujú zdravie.
- Emocionálna inteligencia: Deti sa učia rozpoznávať a regulovať svoje emócie a empaticky reagovať na pocity ostatných.
- Duševné zdravie: Skupinové hry uvoľňujú napätie a znižujú úzkosť, čím prispievajú k celkovému psychickému zdraviu detí.
- Zábava a radosť: Hranie s kamarátmi vytvára nezabudnuteľné zážitky!
- Mindfulness a sebadôvera: Relaxačné aktivity, ako je práca s keramickou hmotou, učia deti sústrediť sa na prítomný okamih a posilňujú ich sebadôveru.
.
V našej škôlke vieme, že učenie sa hrou a systematická podpora duševného zdravia pomáhajú predchádzať mnohým problémom a prispievajú k tomu, aby naše deti rástli šťastné a psychicky vyrovnané. Inšpirujte sa konkrétnymi tipmi na aktivity s deťmi v škôlkach.
Úvodná zoznamovacia hra: Ja sa volám…ako sa voláš ty?
Vek: do 7 rokov
Orientačná doba trvania: do 15 minút
Pomôcky: podložky na sedenie v prípade pobytu v exteriéri
Priebeh aktivity: Deti si posadajú v kruhu do tureckého sedu. Určí sa dieťa, ktoré najskôr zatlieska, následne sa predstaví so slovami „ja sa volám…“ a spýta sa vedľa seba sediaceho „ako sa voláš ty?“ Tak pokračujeme ďalej, kým sa nepredstavia všetky deti v skupine.
Tanec so šatkami
Vek: do 7 rokov
Orientačná doba trvania: do 20 minút
Pomôcky: šatky, ideálne z tenkého ľahkého materiálu
Priebeh aktivity: Každé dieťa dostane jednu šatku. Rozostavia sa tak, aby mali okolo seba voľný priestor približne 1 meter. Ak chceme deti aktivizovať, pustíme rytmickú hudbu a naopak, ak chceme dosiahnuť uvoľnenie, pustíme hudbu relaxačnú. Následne dávame deťom inštrukcie:
- Šatku uchopíme do jednej ruky, upažíme a mávame ňou. Následne ruky vymeníme.
- Uchopíme šatku do jednej ruky, mávame ňou do tvaru polkruhu nad hlavou, potom ruky vymeníme.
- Šatku chytíme oboma rukami, natiahneme ich čo najvyššie nad hlavu a mávame ňou.
- Položíme si šatku na hlavu, akoby to bol závoj pre princezné.
- Sadneme si a schováme sa pod šatku.
- Chytíme šatku oboma rukami, schováme šatku v dlaniach, pomačkáme ju do tvaru guľky.
- Zahráme sa na kúzelníka. Po slovách „čáry-máry-fuk“ šatku vyhodíme čo najvyššie nad hlavu.
- Po vyhodení nad hlavu sa snažíme o to, aby nám dopadla priamo na hlavu.
Poďme sa hrať na listy!
Vek: do 7 rokov
Orientačná doba trvania: do 20 minút
Pomôcky: žiadne, dostatok priestoru v interiéri
Priebeh aktivity: Povieme deťom, nech sa rozostúpia a predstavia si, že sú listy, ktoré visia na strome.
- Pustíme relaxačnú hudbu a inštruujeme deti, aby sa pomaly knísali zo strany na stranu ako lístky v jemnom vánku.
- Po pomalej rozcvičke pustíme rytmickejšiu hudbu a povieme deťom, že je víchrica a búrka a že ich zo stromu odfúklo na zem.
- Budú lietať kade tade po miestnosti a keď ustane vietor, skončia na jednej kôpke.
- Znovu sa rozfúka silný vietor a lístky sa kotúľajú po zemi, prevaľujú sa, postavia sa na jednu nohu.
- Povieme deťom, že sa rozpršalo a lístky sa pomaly kotúľajú k sebe do stredu miestnosti. Prikryjeme ich plachtou, dekou. Na signál v podobe nahrávky zvuku štebotajúcich vtáčikov (ak nemáme nahrávku zvuku, iba im vtáčiky spomenieme) sa deti premenia na rastúce rastlinky/stromčeky a vykuknú spod zeme, ktorú predstavuje plachta či deka.
Schovajme sa pod deku!
Vek: do 7 rokov
Orientačná doba trvania: do 20 minút
Pomôcky: veľká plachta, deka, ideálne v tvare kruhu s priemerom cca 3-4 metre
Priebeh aktivity: Deti v miernych rozostupoch chytia po obvode plachtu a postupujú podľa inštrukcií:
- Povieme deťom, nech si predstavia, že svieti slnko a plachta sa hýbe veľmi pomaly, jemne ju nadvihujú hore a dolu.
- Keď fúka slabý vietor, plachtou deti hýbu nahor a nadol o niečo rýchlejšie.
- Keď príde búrka, plachta sa trepoce v silnom vetre hore a dolu na vzdialenosť natiahnutých rúk.
- Predstavíme si, že nafukujeme bublinu a zodvihneme plachtu nad hlavy.
- Keď bublina praskne, položia deti plachtu rýchlo na zem.
- Položíme plachtu, ktorá predstavuje rozvinutý kvet na zem, do jej stredu sa vždy posadí dieťa či dvojica detí, ktorá sa zahrá na chrobáčikov.
- Zahráme sa na zatvárajúci sa kvet a keď sa deti usadia, zvyšné deti držiace plachtu po obvode ju nad hlavami sediacich detí uzatvoria tak, aby sa ich natiahnuté ruky v strede dotýkali.
Keramický krúžok: vytvorme si zvieratko z hliny
Vek: v ktoromkoľvek veku
Orientačná doba trvania: do 30 minút
Pomôcky: stoly, pracovné podložky, hlina určená na výpal alebo samotvrdnúca modelovacia hmota, špajle, lepidlo zložené z hliny a vody
Priebeh aktivity: Každému dieťaťu vyčleníme kôpku hliny podľa veľkosti očakávaného výsledného výtvoru:
- Deti si v úvode aktivity posadíme na koberec do kruhu a predstavíme im zvieratko, ktoré budeme z hliny modelovať.
- Povieme si, kde zvieratko žije, čím sa živí, akú má stavbu tela, čo je pre neho charakteristické.
- Následne deti usadíme k stolu a začneme spolu modelovať od najväčších častí tela, až po tie najmenšie. Na záver doplníme detaily. V priebehu aktivity deťom asistujeme. Hotové zvieratká si spoločne vystavíme a odfotíme na pamiatku. Ak máme možnosť, dáme naše výtvory vypáliť do pece. Ak takú možnosť nemáme, pracujeme so samotvrdnúcou hmotou. Po stvrdnutí sa podľa chuti môžeme pustiť do ich maľovania.
Rozmanité hry s bilibom
Vek: do 6 rokov
Orientačná doba trvania: do 30 minút
Pomôcky: multifunkčná plastová hračka bilibo, hudobné pozadie
Priebeh aktivity: Každému dieťaťu dáme jedno bilibo a požiadame ich, aby sa rozostúpili tak, aby mali na manipuláciu s hračkou dostatok priestoru. Následne deti inštruujeme:
- Povieme deťom, nech si na bilibo sadnú a predstavia si, že sú hríbiky v lese. Následne ich vyzveme, aby si dali nôžky kolienkami k sebe.
- Povieme deťom, aby rozpažili ruky, zodvihli jednu nohu, následne nohy prestriedame.
- Výzvou je zodvihnutie oboch nôh z podložky, kto si trúfa, môže vyskúšať.
- Deti si sadnú, položia si bilibo pred seba a bubnujú po ňom. Striedame pomalé hladkanie hračky, akoby to bolo krehké vajíčko a silné bubnovanie po nej.
- Striedame silné a čo najrýchlejšie búchanie s čo najpomalším.
- Zaklopeme na hračku, spýtame sa „kto je?”
- Otočíme bilibo, predstavíme si, že je lavórik, umyjeme si v ňom ruky, nohy, strčíme do neho hlavu a nakoniec sa doň posadíme.
- Počas sedenia v ňom zodvihneme ruky aj nohy a snažíme sa držať rovnováhu.
- Postavíme sa, jednu nohu vložíme do biliba, druhou nohou ho obchádzame dookola.
- Vkročíme do hračky, ruky vystrieme nad hlavu a snažíme sa v nej udržať rovnováhu.
- Sadneme si doň, odrazíme sa nohami a urobíme kolotoč.
- Deti vytvoria dvojice, jeden z dvojice sa postaví do vnútra biliba, druhý ho pridŕža. Potom sa vymenia.
- V závere sa hračky poukladajú na zem kupolami nahor do jedného radu, vytvorí sa húsenica a úlohou detí bude prejsť sa po nej s asistenciou kamaráta alebo dospelej osoby.