„Neexistuje dieťa nepripravené na materskú školu, záleží od prístupu škôlky,“ tvrdí Simona Šimková, riaditeľka Centra pre podporu vývinu dieťaťa.
Výzvy detstva: Ako sprevádzať dieťa pri nástupe do materskej školy?
Podmienky, v ktorých dnes vyrastajú deti, sa oproti minulosti výrazne zmenili. Zatiaľ čo v minulosti bola bežná skorá separácia a nástup do jaslí, dnes zostávajú mnohé deti doma do troch rokov veku. Prechod do materskej školy tak prichádza nielen neskôr, ale aj za odlišných okolností, čo prináša nové výzvy pre deti, rodičov aj pedagógov.
Vývin detí je čoraz variabilnejší a nie všetky dosahujú vývinové míľniky v očakávanom čase. Prvé roky života výrazne ovplyvňujú ich schopnosť zvládať zmeny a prispôsobiť sa novým situáciám. Adaptácia na prostredie materskej školy preto nie je jednorazovým aktom, ale dlhším procesom, ktorý by mal rešpektovať individuálne potreby dieťaťa.
Výskumy ukazujú, že deti, ktoré absolvujú aspoň tri roky kvalitnej predškolskej prípravy, majú neskôr lepšie akademické výsledky. Ako im však pomôcť, aby sa v škôlke cítili bezpečne a pripravené? Odpovede prináša Simona Šimková, riaditeľka Súkromného špecializovaného centra poradenstva a prevencie pre deti do siedmeho roku v Košiciach. Vo svojej prednáške z konferencie 3×KAM ponúka množstvo praktických poznatkov a skúseností.
Pozrite si zostrih prednášky a nahliadnite do škôlok, kde je adaptačný proces flexibilný a kde rodičia spolu s pedagógmi vytvárajú most medzi domácim prostredím a materskou školou.
Dozviete sa:
- Prečo je dobre zvládnutý adaptačný proces kľúčový pre vývin dieťaťa
- Či sú naše požiadavky na prijatie do MŠ primerané veku dieťaťa
- Ako sa líši adaptácia v štátnych, súkromných a zahraničných MŠ
- Ako na adaptačný proces nazerá slovenská legislatíva
- Aké prekážky bránia úspešnej adaptácii
- Ako funguje tzv. Berlínsky model adaptácie v praxi
Celý záznam prednášky si môžete pozrieť na našom YouTube:
O lektorke
Mgr. Simona Šimková je riaditeľkou Súkromného špecializovaného centra poradenstva a prevencie pre deti do siedmeho roku v Košiciach. Zároveň vedie Centrum včasnej intervencie, ktoré sa zameriava na podporu rodín s malými deťmi a detí so zdravotným znevýhodnením. Vyštudovala psychológiu na FF PU v Prešove a od roku 2009 sa venuje problematike raného vývinu, inklúzie a podpory detí s rizikovými faktormi. Vo svojej práci prepája odborné poznatky s citlivým prístupom k potrebám každého dieťaťa.
Sledujte nás na Facebooku a YouTube, aby vám neunikli ďalšie inšpiratívne prednášky z konferencie 3×KAM!