Vytvorenie a overenie systému včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky a adresnej podpory žiakov v systéme poradenstva a prevencie.

Národný projekt rieši problém predčasného ukončenia školskej dochádzky (ďalej už len “PUŠD”). Je to situácia, keď žiaci a žiačky ukončia svoju školskú dochádzku ešte predtým, ako získajú výučný list alebo maturitu. Ide o problém, ktorý sa každoročne týka niekoľkých tisíc žiakov a žiačok. Nižšie dosiahnuté vzdelanie má zásadný dopad na ich životy a tiež negatívny dopad na verejné financie a ekonomiku. 

Cieľom projektu NP PUŠD (07/2024 – 09/2028) je zmapovať príčiny PUŠD na Slovensku, vytvoriť a overiť systém včasného varovania pred PUŠD na pilotných školách a pripraviť systém včasného varovania na celoplošné zavedenie pre všetky základné a stredné školy. 

Riešenie problému PUŠD prispieva k zdravším verejným financiám, má pozitívny vplyv na výkon slovenskej ekonomiky a v konečnom dôsledku tiež posilňuje spoločenskú súdržnosť.

Každoročne minimálne 10-tisíc žiakov a žiačok na Slovensku predčasne ukončí školskú dochádzku. Títo mladí ľudia majú po škole problém uplatniť sa na pracovnom trhu. Až 4 z 5 ľudí s PUŠD (77 percent) zostávajú nezamestnaní. Vysoká miera nezamestnanosti ľudí s PUŠD má okrem iného zbytočne negatívny vplyv na verejné financie – štátny rozpočet takto prichádza odhadom o minimálne 50 miliónov eur ročne.

Zároveň je v slovenskej ekonomike v súčasnosti neobsadených 80 až 100-tisíc pracovných miest. Ak znížime počet mladých ľudí s PUŠD, môžeme tým čiastočne zmierniť potrebu tieto voľné pracovné miesta zapĺňať pracovníkmi zo zahraničia.

Pomôcť žiakom a žiačkam, ktorí sú v riziku PUŠD – teda v riziku, že zo školy odídu skôr ako získajú výučný list alebo maturitu – je oveľa lacnejšie a efektívnejšie ako ponechať súčasný stav. Teda počkať, kým mladí ľudia ukončia školu pred tým, ako získajú maturitu alebo výučný list.

1. Vytvoriť systém včasného varovania a napojiť ho na podporné opatrenia

Hlavným cieľom je vytvoriť systém včasného varovania, ktorý čo najskôr a podľa jasných pravidiel zachytí žiakov a žiačky s vyšším rizikom PUŠD. Takáto cielená prevencia dnes v slovenskom školskom systéme takmer neexistuje.

Keď už budeme vedieť, aká je pri jednotlivých žiakoch a žiačkach miera rizika PUŠD, systém včasného varovania na toto riziko automaticky upozorní konkrétne školy. Tie potom pri jednotlivých žiakoch a žiačkach budú musieť zvoliť podporné opatrenia, aby sa čo najviac zvýšila šanca, že sa PUŠD predíde.

Systém včasného varovania je už uzákonený v školskom zákone (§ 145d, 245/2008 Z.z.). V praxi bude systém včasného varovania pre všetky základné a stredné školy na Slovensku účinný od začiatku školského roka 2028/2029. 

V rámci NP PUŠD tento systém vytvoríme a overíme ho na pilotných školách (2024-2027). V školskom roku 2027/2028 na základe získaných skúseností vytvoríme manuály (metodické príručky) pre školy a školský personál a priamo vyškolíme 1 020 pedagogických a odborných zamestnancov.

2. Podporiť pilotné školy a pracovať s poznatkami z praxe

Do projektu je od školského roka 2025/2026 zapojených 31 základných a stredných škôl z Bratislavského, Trnavského, Prešovského a Košického kraja. Kritériá a proces, podľa ktorých sme si vyberali pilotné školy, nájdete TU.

V pilotných školách pôsobíme dva školské roky. Skúsenosti získané spoluprácou využijeme pri tvorbe metodických príručiek a vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov vo zvyšných základných a stredných školách.

V pilotných školách predovšetkým:

  • overujeme a zlepšujeme systém včasného varovania pred PUŠD,
  • zisťujeme aktuálne bariéry pri poskytovaní podpory žiakom a žiačkam
  • prostredníctvom členov nášho tímu – tzv. oblastných koordinátorov – im poskytujeme podporu pri zavádzaní potrebných zmien a pri sieťovaní sa s inými inštitúciami (najmä tými, ktoré zabezpečujú sociálnu a komunitnú prácu).

V našom tíme máme celkom 20 oblastných koordinátorov a koordinátoriek:

  • pôsobia v 3 regionálnych centrách – v Prešove, Košiciach a v Bratislave
  • v každej pilotne zapojenej škole pôsobí dvojica koordinátorov – jeden z nich má za sebou skúsenosti s pedagogickou prácou, druhý skúsenosti s terénnou alebo komunitnou prácou
  • v každej pilotnej škole intenzívne spolupracujú s niekoľkými pedagogickými alebo odbornými zamestnancami na danej škole, z ktorých sa stávajú naši externí experti (a za túto spoluprácu s našim projektom tak majú aj finančnú odmenu)
  • každá dvojica koordinátorov pokrýva tri pilotné školy v určených okresoch

3. Využiť rezortné dáta a terénny výskum na pochopenie príčin PUŠD

V rámci národného projektu sa náš výskumný tím zameriava na zisťovanie dôvodov, pre ktoré žiaci a žiačky opúšťajú školy predčasne, keďže tieto dôvody doteraz neboli na Slovensku komplexne zmapované. Skúmame pritom rezortné dáta (ktoré od škôl dostáva rezort školstva cez tzv. Rezortný informačný systém, RIS), ale výskum robíme aj priamo v teréne, kde zachytávame skúsenosti:

  • v školách
  • v rodinách bývalých žiakov a žiačok s PUŠD
  • v jednotlivých lokalitách (terénni a komunitní pracovníci)

Náš výskumný tím okrem toho spolupracuje napríklad s kolegami a kolegyňami z Inštitútu vzdelávacej politiky (MŠVVaM SR), Útvaru hodnoty za peniaze (MF SR), ale aj s našimi externými expertmi a expertkami z Centra vzdelávacích analýz.

Práca na zbere dát o príčinách PUŠD sa rozbehla koncom roka 2024. V priebehu roka 2026 plánujeme vydať priebežnú výskumnú správu, ktorá bude spájať kvantitatívnu časť výskumu (rizikové faktory podľa dát RIS) s kvalitatívnou časťou výskumu (rozhovory v školách, rodinách a s terénnymi a komunitnými pracovníkmi).

Naše výskumné poznatky a zistenia z terénu budú zahrnuté aj v metodických príručkách pre školy a školský personál. Zároveň budú zhrnuté v záverečnej analytickej správe, ktorá má slúžiť predovšetkým pre potreby rezortu školstva (presnejšie nastavovanie podpory školám, školskému personálu a žiakom a žiačkam) a ako podklad pre budúce analytické práce.

4. Pripraviť manuály pre školy, vzdelávanie pre pedagogických a odborných zamestnancov a odporúčania pre rezort školstva

Na základe nadobudnutých skúseností z pilotných škôl a z výskumnej časti projektu vytvoríme v rámci školského roka 2027/2028 metodické materiály (manuály) pre základné a stredné školy k práci so systémom včasného varovania pred PUŠD a jeho využitiu v praxi.

Zároveň vytvoríme vzdelávacie moduly pre pedagogických a odborných zamestnancov k systému včasného varovania. V poslednom roku projektu tiež priamo vyškolíme 1 000 ľudí priamo zo škôl. Našim cieľom je zabezpečiť, aby mali základné a stredné školy po spustení systému včasného varovania (t.j. k školskému roku 2028/2029) k dispozícií všetky potrebné postupy a informácie.

V záverečnej fáze projektu bude tiež zverejnený analytický materiál, ktorý bude obsahovať odporúčania na podporu prevencie pred PUŠD.

Projekt bude trvať štyri roky a je rozdelený na štyri fázy.

Prvá fáza

Prvá fáza, ktorá trvá od roku 2024 do roku 2026) je venovaná výskumu príčin PUŠD – komplexnému mapovaniu dôvodov, ktoré vedú žiakov a žiačky k predčasnému odchodu zo školy. Mapovanie prebieha prostredníctvom terénneho výskumu, teda rozhovormi s

  • mladými ľuďmi, ktorí predčasne odišli zo školy a s členmi ich rodiny
  • pedagogickými a odbornými zamestnancami, ktorí pracujú na školách s vysokým PUŠD
  • terénnymi pracovníkmi v daných lokalitách

Rozhovory budú prebiehať v rôznych lokalitách po celom Slovensku. Popri terénnom výskume analyzujeme dostupné dáta rezortu školstva. V rámci národného projektu overíme, či z týchto dát vieme odčítať významnejšie faktory, ktorých prítomnosť nás v budúcnosti môže upozorniť na vyššie riziko PUŠD pri konkrétnom žiakovi alebo žiačke.

Táto analýza aj terénny výskum sú spolu základom pre tvorbu „systému včasného varovania“.

Spolu s výskumom sa rozvíja aj druhá fáza, v rokoch 2024 až 2027, a to už samotná tvorba systému včasného varovania, ktorý na základe získaných dát z prvej fázy, bude schopný predvídať, ktorí žiaci a žiačky sú ohrození PUŠD. Štát a jednotlivé školy by mal minimálne raz ročne upozorňovať na žiakov a žiačky, ktoré sú v riziku, že školu skončia ešte pred dosiahnutím maturity alebo výučného listu.

Tretia fáza sa spúšťa od začiatku školského roku 2025/2026, kedy v projekte spolupracujeme s 31 pilotnými školami z celého Slovenska. Tam si overíme systém včasného varovania a zároveň pomôžeme školskému personálu so zavádzaním podporných opatrení pre deti v riziku PUŠD. V tejto fáze vypracujeme aj metodiky na používanie systému včasného varovania pre školský personál.

Na základe skúseností a poznatkov z pilotných škôl sa v poslednej fáze uskutoční vzdelávanie pre personál v ďalších školách a vytvorenie metodík na predchádzanie PUŠD. Zároveň nastavíme pravidelné evaluácie systému včasného varovania, ktoré budú prebiehať aj po skončení projektu. Od septembra roku 2028 je teda systém včasného varovania pripravený na systematické používanie na celoštátnej úrovni.

NP PUŠD je spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Programu Slovensko.

Väčšina prostriedkov – až 66 % pôjde priamo do pilotných škôl vo forme podpory od našich oblastných koordinátorov alebo priamo učiteľom a odborným zamestnancom pilotných škôl, ktorí s nami budú spolupracovať pri tvorbe systému včasného varovania. Časť z prostriedkov pôjde aj na vzdelávanie učiteľov pri práci so systémom včasného varovania a podporných opatrení pre žiakov v riziku. 

Ďalších 23 % výdavkov je alokovaných na výskum, analýzu a metodológiu systému včasného varovania. 

Zvyšných 10% je určených na koordináciu a riadenie projektu. 

Podrobné informácie o financovaní projektu nájdete na ITMS (ŽoNFP).

Priame výdavky:5 480 563,00 €

Celkový rozpočet:

7 672 788,20 €


Infografiku si môžete stiahnuť na TOMTO ODKAZE. infografika-pusd

Plagát k NP PUŠD [PDF, 5 MB]

Napíšte nám

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.