Koľko pilotných škôl je zapojených do projektu? 

Od septembra 2025 spolupracujeme s 31 pilotnými školami v 4 krajoch a 13 okresoch. V 25 prípadoch ide o základné školy, zvyšných 6 sú stredné školy.

Pôvodným projektovým zámerom bolo spolupracovať s minimálne 20 pilotnými školami. Na základe vysokého záujmu od samotných škôl sme sa napokon rozhodli počet pilotných škôl navýšiť na 31, s ktorými sme koncom júna 2025 podpísali Zmluvu o spolupráci.

 

Prečo sme do projektu zapojili pilotné školy?Empty heading

V pilotných školách pôsobíme dva školské roky. Predovšetkým tam:

  • overujeme a zlepšujeme systém včasného varovania pred PUŠD,
  • zisťujeme aktuálne bariéry pri poskytovaní podpory žiakom a žiačkam
  • prostredníctvom členov nášho tímu – tzv. oblastných koordinátorov – im poskytujeme podporu pri zavádzaní potrebných zmien a pri sieťovaní sa s inými inštitúciami (najmä tými, ktoré zabezpečujú sociálnu a komunitnú prácu).

Skúsenosti získané spoluprácou využijeme pri tvorbe metodických príručiek a vzdelávania k práci so systémom včasného varovania a adresnej pomoci žiakom v riziku PUŠD pre pedagogických a odborných zamestnancov vo zvyšných základných a stredných školách.

 

V našom tíme máme celkom 20 oblastných koordinátorov a koordinátoriek:

  • pôsobia v 3 regionálnych centrách – v Prešove, Košiciach a v Bratislave
  • v každej pilotne zapojenej škole pôsobí dvojica koordinátorov – jeden z nich má za sebou skúsenosti s pedagogickou prácou, druhý skúsenosti s terénnou alebo komunitnou prácou
  • v každej pilotnej škole intenzívne spolupracujú s niekoľkými pedagogickými alebo odbornými zamestnancami na danej škole, z ktorých sa stávajú naši externí experti (a za túto spoluprácu s našim projektom tak majú aj finančnú odmenu)
  • každá dvojica koordinátorov pokrýva tri pilotné školy v určených okresoch

Celý proces výberu prebiehal medzi marcom až júnom 2025.

Na začiatku výskumný tím na základe pomeru žiakov s PUŠD na základných a stredných školách vyselektoval 274 škôl na oslovenie. Oblastní koordinátori následne oslovili celkom 189 škôl s ponukou na rozhovor s vedením školy.

Celkovo sa rozhovory uskutočnili na 164 školách, z toho v 109 prípadoch išlo o výskumný (pološtrukturovaný) rozhovor ohľadom skúseností a pohľadov na tému PUŠD. Na väčšine oslovených škôl (101) sa nám tiež podarilo dohodnúť a uskutočniť rozhovor s dvoma pedagogickými a odbornými zamestnancami na tému PUŠD. V priebehu jari 2025 sa tak naši koordinátori rozprávali s viac ako 360 ľuďmi priamo v školách.

Na konci prvého stretnutia boli zároveň riaditelia a riaditeľky oblastnými koordinátormi oslovení s prosbou o ďalšie stretnutie. Na tomto stretnutí sa následne zisťoval záujem škôl stať sa od septembra 2025 pilotnou školou. Školám sme tiež ponúkali možnosť zorganizovať informačný workshop pre pedagogických a odborných zamestnancov – túto ponuku využilo 23 oslovených škôl.

Na základe týchto rozhovorov sme 137 školám poslali dotazník so záväznou prihláškou do projektu. Dotazník vyplnilo 105 škôl, z toho 101 škôl potvrdilo záujem stať sa pilotnou školou. Následne sme každú prihlásenú školu vyhodnotili podľa vopred stanovených kritérií (podrobný popis viď nižšie).

Pre vysoký záujem od samotných škôl sme sa napokon rozhodli počet pilotných škôl navýšiť na 31, s ktorými sme ku koncu júna 2025 podpísali Zmluvu o spolupráci.

Pri výbere škôl zapojených do pilotného overovania systému včasného varovania boli sledované rôzne kritériá. Školy sme si podľa týchto kritérií rozdelili do štyroch kategórií. Cieľom tohto rozdelenia bolo mať v pilotnej fáze zastúpenie čo najširšieho okruhu situácií, v ktorých sa školy nachádzajú.

Kat 1 Kat 2 Kat 3 Kat 4
Miera PUŠD ZŠ: viac ako 8%
SŠ: viac ako 3%
ZŠ: viac ako 8%
SŠ: viac ako 3%
ZŠ: 0,1-8%
Prítomnosť školského podporného tímu a pomáhajúcich profesií v lokalite Vyššia Nízka alebo
žiadna
Opakovanie ročníka 1. stupeň Viac ako 7%
Počet škôl:
Základné školy 7 5 6 7
Stredné školy 6

Kritérium 1: Miera PUŠD

Pri výbere pilotných škôl sme sledovali predovšetkým pomer žiakov s predčasne ukončenou školskou dochádzkou, teda žiakov a žiačok, ktorí opustili školy bez získania vzdelania aspoň na úrovni výučného listu (ISCED 3). Pracovali sme s priemernými hodnotami žiakov s PUŠD za posledné tri školské roky (2021/2022 – 2023/2024).  

Štvrtina základných škôl na Slovensku má mieru PUŠD vyššiu ako 8 percent a štvrtina stredných škôl viac ako 3 percentá. Takto rozdeľujeme školy do kategórie 1 alebo 2, t.j. vysoká miera PUŠD, kde ide o desiatky detí ročne. Ďalšia štvrtina základných škôl má mieru PUŠD do 8 percent a túto skupinu škôl zaraďujeme do kategórie 4 (nižšia miera PUŠD, kde ide o zopár žiakov ročne).

Pri výbere pilotných škôl sme zároveň brali do úvahy prítomnosť školského podporného tímu (“ŠPT”, ide napr. o špeciálnych pedagógov a školských psychológov + pedagogických asistentov) a pomáhajúcich profesií v lokalite (terénni a komunitní pracovníci, asistenti osvety zdravia a pod.).  

Takto rozďeľujeme medzi školami v kategórii 1 (v škole je vyšší pomer členov ŠPT na počet žiakov) a školami v kategórii 2 (v škole je nízky pomer členov ŠPT na počet žiakov alebo ŠPT v škole úplne absentuje).
 

Medzi pilotnými školami sme chceli mať zastúpené aj tzv. neplnoorganizované školy. Ide o školy, ktoré majú otvorené triedy len na 1. stupni (prvý až štvrtý ročník) a po ich absolvovaní sa žiaci a žiačky presúvajú do tzv. spádových škôl (plnoorganizované školy v najbližšom okolí). Až tieto školy následne reportujú dáta, z ktorých sa dá odčítať miera PUŠD. 

Preto bolo našim cieľom mať v pilotnej vzorke aj tzv. “dvojičky” škôlneplnoorganizovanú školu, ktorú deti navštevujú prvé štyri ročníky, a následne spádovú plnoorganizovanú školu, ktorú navštevujú až do ukončenia 9. ročníka alebo do veku 16 rokov, kedy sa končí povinná školská dochádzka.  

Takto sme vytvorili kategóriu 3, do ktorej spadajú neplnoorganizované základné školy s vyššou mierou opakovania ročníka na 1. stupni, čo vytvára riziko neskoršieho predčasného ukončenia školskej dochádzky.  

 

Prečo tu nevidím zoznam pilotných škôl?

Ide o náš zámer. Školám sme v ponuke zapojiť sa do projektu komunikovali náš prísľub, že im zaručujeme anonymitu pri výstupoch našej spolupráce (výskumy, analýzy, správy). Naši zamestnanci sú tiež viazaní mlčanlivosťou.

Na základe skúseností ľudí v našom tíme si uvedomujeme, že bez vybudovania dôvery s jednotlivými pilotnými školami a ľuďmi v nich pracujúcich sa nám spolupráca na potrebných zmenách nepodarí. Rozhodnutie nekomunikovať verejne zoznam pilotných škôl reflektuje práve túto skusenosť – v školách potrebujeme v prvom rade zistiť skutočný stav a na základe toho navrhnúť možné zmeny, pri ktorých od nás ľudia pracujúci v pilotných školách dostanú podporu. Nechceme školy stigmatizovať a neplníme ani funkciu školských inšpektorov.

Pre lepšiu predstavu postupu pri anonymizácii výstupov uvádzame postup vo výskume slovenskej sociologičky Zuzany Kusej zo štúdie „Škola nie je pre všetkých“ (2016): 

Prihlásenie / Registrácia

Ste prihlásený/á

Nemáte ešte vytvorený účet? Zaregistrujte sa.